|
|
|
|
|
קשרי ממשל - בין הפורמלי לבלתי פורמלי
|
|
שיתוף פעולה בין משרדי ממשלה לרשויות המקומיות הוא צו השעה. תיאום ותקשורת רציפה בין השלטון המרכזי למקומי הם המפתח לקידום מדיניות ציבורית אפקטיבית. ישראל המדורגת בתחתית טבלת האוטונומיה המקומית מבין 57 מדינות אירופה וה- OECD צריכה שינוי
תיקון חקיקה שיזם משרד ממשלתי לאחרונה עסק בעיגון חקיקה של נהלים קיימים ועשוי היה להשפיע על תקציבי הרשויות המקומיות. התיקון, שהובא לידיעתנו זמן קצר בלבד לפני הדיון בוועדת השרים, נדחה בעקבות בקשה בהולה לבחינת ההשלכות. בשיחה עם מנכ“ל המשרד, הצגנו בפניו את הבעייתיות שבהליך החפוז ואת הצורך בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. בעקבות כך, חל שיפור בשיתוף הפעולה בינינו – המשרד החל לערב אותנו בשלבים מוקדמים יותר של יוזמות חקיקה ולהתייעץ עמנו טרם גיבושן, מה שאפשר לנו לשקף נכונה את עמדת הרשויות המקומיות. האירוע הדגיש את החשיבות של תיאום ותקשורת רציפה בין השלטון המרכזי והמקומי, ואת הצורך לטפח ערוצי שיתוף פעולה שהם מעבר לנדרש מבחינה פורמלית. יחסי אמון ושיח פתוח בין הדרגים הם המפתח לקידום מדיניות ציבורית אפקטיבית ולמתן שירותים איכותיים לאזרחים. דוגמה זו של תיקון חקיקה היא אחת מתוך מנעד רחב של יוזמות חקיקה וגיבוש כללים מסדירים על השלטון המקומי, כללים שמצטרפים לשורה ארוכה של תקנות רגולטוריות ונהלים, בכל היבט פעילות של השלטון המקומי: מניהול שוטף של התקציב, דרך נושאים מנהלתיים, מדיניות דיור, רווחה וחינוך ועד סוגיות הנוגעות לשמירה על הביטחון האישי. משום כך, כל שינוי בחוקי המשחק הנוגעים לנושאים אלה משפיע ישירות על משאבי הרשויות המקומיות ועל אופן התנהלותן, ובתוך כך על איכות חייהם של התושבים. כפיר מצוינים, סמנכ“ל רגולציה וקשרי ממשל במרכז השלטון המקומי. צילום: מיכל סלע, דוברות מרכז השלטון המקומיכסמנכ“ל רגולציה וקשרי ממשל במרכז השלטון המקומי, אני תמיד חוזר לשאלה הבסיסית - למה צריך קשרי ממשל? התשובה טמונה, בין השאר, באותו מבנה ריכוזי של השלטון בישראל. למרות ההכרה הנרחבת בנחיצות השלטון המקומי, בחירום ולא פחות מכך בשגרה, ועל אף האמירות המוצקות של נבחרי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית כי הרשויות המקומיות מוכיחות את עצמן בכל פעם מחדש כשמדובר בצורך בחיבור לשטח, נכון לשנת 2020 מדורגת ישראל בתחתית טבלת האוטונומיה המקומית מבין 57מדינות באירופה וב- ,OECD יחד עם מדינות כמו מלטה, קפריסין, רוסיה, בלארוס ומולדובה (מדד LAI). המצב האבסורדי בא לידי ביטוי באופן חד וברור בימים אלה, בהם ישראל מצויה במלחמה במספר גזרות. מצד אחד, הרשויות המקומיות הן אלה שביצעו את הפינוי והאירוח של תושבי העוטף וקו העימות, עוד לפני שהתקבלה על כך החלטת ממשלה רשמית, הקימו מוקדי חירום הפועלים 24/7 והפעילו מרכזי סיוע, בד בבד עם פעולות שמטרתן לאפשר את הרציפות התפקודית של המשק: בעיקר תפעול שוטף של השירותים המוניציפליים והפעלת מערכת החינוך והרווחה. נוכח הכאוס ואי הוודאות, הן עשו זאת ביעילות מעוררת הערצה. מצד שני, כשמדובר בניהול השגרה השוטפת, כמעט בכל צעד נדרשות הרשויות המקומיות, בשגרה ובחירום, למגוון רחב של אישורים רגולטוריים מהממשלה לפעולות שהן בבחינת זוטות – מפתיחת חשבון בנק, דרך שינויים, גדולים כקטנים, בתקציב השנתי שלהן, ועד סיוע הדדי מרשות מקומית אחת לשכנתה. בשגרה מדובר בהתנהלות שמקשה על הפעילות השוטפת של הרשויות המקומיות. בעת חירום מדובר בדיני נפשות. עצמאות הרשויות המקומיות ושמירה על הרציפות התפקודית הן מרכיב חיוני לעמידות הלאומית שלנו בחירום ובשגרה, ועל כן יש לפעול לחיזוק מעמדו של השלטון המקומי. אולם, כל עוד השלטון המרכזי מרכז בידיו מנעד רחב כל כך של סמכויות ומשאבים, קשרי ממשל טובים הם המפתח ליצירת ערוצי תקשורת חיוניים בין רובדי השלטון. תפקידנו במרכז השלטון המקומי הוא להעמיק את שיתוף הפעולה בין רובדי השלטון ולבנות תשתית של הידברות והבנה. קשר הדוק ושיתוף פעולה עם משרדי הממשלה מאפשר לגייס משאבים, למצוא פתרונות יצירתיים ולתאם מהלכים בזמן אמת. זו השליחות שלשמה הגעתי, ואני גאה על כך יום-יום. |
חדשות נוספות
פיילוט חדש בהרצליה: לראשונה, יוכלו תושבים לשכור אולם ספורט עירוני בשבת. ראש העיר: "הרצליה מחזירה את הדופק לעיר ומכבדת את כל אורחות החיים – בלי לוותר על חופש בחירה"
ראה מידע נוסף..
דיון סוער בוועדת המשנה להגות יהודית במערכת החינוך התקיים אתמול (ב`) בראשות היו״ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן. שר החינוך הציג את הרפורמה "שורשים״ המחייבת לימודי תנ"ך וזהות יהודית בהתאם לתפיסת הציונות הדתית – תוך שלילת זרמים דתיים ליברליים. ח״כ גלעד קריב: ״אין כאן כלום מלבד פגיעה בגפ״ן; ח״כ מירב כהן: ״אתם מביישים את התורה במעשים שלכם״
ראה מידע נוסף..
דיון של הוועדה לזכויות הילד חשף הפרת זכויות בעבודת בני נוער ועלייה חדה במספר בני נוער הפותחים תיקים כעצמאיים. יו”ר הוועדה: “החוק הקיים לא מספק מענה לסוגיות כמו מיסוי הכנסות, הגנה מפני ניצול ברשת, או הכוונה פיננסית בגיל צעיר״
ראה מידע נוסף..
יישובי הצפון עדיין ממתינים לתוכנית שיקום: דוח מבקר המדינה חושף שורת כשלים חמורים בטיפול הממשלה בתושבי הצפון. יותר משנה וחצי אחרי פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מדיניות כוללת טרם גובשה, ועדת השרים לא התכנסה אפילו פעם אחת – והמציאות בשטח קשה: למעלה ממחצית מהמפונים מעריכים שלא ישובו להתגורר בצפון. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן: "ההשלכות של החזית הצפונית הן חסרות תקדים בהיקפן"
ראה מידע נוסף..
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק להנחה בארנונה בעד בן משפחה נכה. שיעור ההנחה האמורה שנקבע הוא עד 33% לגבי 100 מטרים רבועים משטח הנכס
ראה מידע נוסף..
המשפחות מדווחות על קריסה כלכלית, נפשית ותפקודית – אך המענים נותרו חלקיים, זמניים ומוגבלים למעגל הראשון בלבד. חברי הכנסת דורשים: הצעת חוק אחת שתיתן מענה כולל
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|
|