|
|
|
|
|
מצוקות רגשיות בעת מלחמה: מעגלי פגיעה והצורך בעזרה נפשית ראשונה
|
|
ד״ר שירי דניאלס
למעלה מ-113,000 פניות מצוקה התקבלו בקווי הסיוע של עמותת ער"ן מתחילת המלחמה ב 7/10/23 ועד היום. מרבית הפניות עוסקות בפחד, חרדה, טראומה והתמודדות עם מוות ואובדן
היקף הפניות ועוצמת המצוקה חסרי התקדים בעוצמתם משקפים את המציאות הבלתי נתפסת שבה אנו חיים. גורם ההפתעה, יחד עם אובדן החיים ואובדן תחושת הביטחון הבסיסית, מידת האכזריות והמעורבות של ילדים רכים כמו גם קשישים, החשיפה ללא פילטרים ברשתות ובמדיה החברתית לצד תחושת חוסר הוודאות המתמשכת – מציבים בפנינו התמודדות חדשה עם טראומה לאומית שטרם ידענו כמותה.
 צו השעה – עזרה ראשונה נפשית זמינהמעגלי הפגיעה הם גדולים וגלי הדף רחבי היקף. כך למשל מעגלי הפגיעה כוללים את מי שנפגע באופן ישיר וחווה רצח, פגיעה או חטיפה של בן משפחה או אדם קרוב, מי שנחשף לזוועות באופן עקיף , וגם אוכלוסיות נוספות הכוללים אנשים באותו אזור גיאוגרפי, אנשים שמזדהים עם הקורבנות מעגל פגיעה הכולל את כולנו - הורים, אחים של, בני זוג, ילדים ונכדים. אוכלוסיות פגיעות הזקוקות לתמיכה כמו גם להקניית כלים של שימור עצמי, התמודדות עם משבר ובניית חוסן רגשי כוללות ילדים ומתבגרים, הורים וגם קשישים. במקביל כל אחת מקבוצות אלה יכולה בעזרת הדרכה נכונה, ללמוד כיצד להגיש לאחרים בסביבתם האנושית הקרובה, עזרה נפשית ראשונה. ילדים ובני נוער מהווים קבוצה שפחות נוטה לבקש עזרה, פונים לער"ן בייחוד דרך שירות האונליין . למעשה פניות מתבגרים עד גיל 18 מהווים רבע מהפניות לשירות האינטרנט. בעקבות הקשבה ואמפטיה ומתן הזדמנות לפונים הצעירים "לספר את סיפורם", ללא חשש מלעג או ביקורת, הם מספרים על הקלה במשא הכבד ועל נכונות מוגברת להתמודד עם המצב, לרבות שיתוף מבוגרים משמעותיים עבורם או פניה לסיוע בעת הצורך. השיחה בקו או בשירות האונליין מהווה מרחב בטוח שבו ילדים ומתבגרים מוצאים אוזן קשבת. ניתנת להם לגיטימציה מלאה להביע רגשות ומחשבות, שפנים אל פנים יותר קשה לשתף. בזכות האנונימיות ותחושת הביטחון הפסיכולוגי שמקנה הערוץ הטלפוני והאינטרנטי, הם מגלים נכונות רבה יותר לחשוף תכנים רגשיים משמעותיים יותר עבורם. לצד פניות ישירות של ילדים ומתבגרים לער"ן, מתקבלות גם פניות של אנשים הקרובים אליהם (בעיקר ההורים וגם חברים) הרואים בסבלם ואובדי עצות כיצד לעזור. מצב החירום ממשיך לתת את אותותיו והורים רבים מוצאים עצמם במצבים רגשיים מורכבים המשפיעים על הזוגיות, ההורות והחוסן המשפחתי. עבור ילדים, חלק מההתערבות במצב משברי נעשית דרך אנשים בסביבתם האנושית הקרובה ובייחוד הוריהם. להורים יש תפקיד מרכזי ומכריע בהתמודדות ילדים עם ההשלכות הרגשיות של המלחמה. על מנת שיוכלו לעמוד לרשות הילדים, גם ההורים עצמם זקוקים לתמיכה ולהדרכה כיצד לזהות מצוקה ולהציע עזרה.הניסיון בער"ן מלמד כי הרבה מאד חיילים לרבות לוחמים בסדיר ובמילואים זקוקים לתמיכה. מצד אחד הם חשים בשליחות שבלחימה למען המדינה מצד שני גם הם חווים רגעים בהם הם מפחדים על החיים. גיבורים הם לא אלה שלא מפחדים אלא פועלים למרות הפחד. בער"ן הם לא צריכים לשמר את תדמית הגיבור עם הסכין בין השיניים ויכולים לתת ביטוי לפחד ולדאגה. השיתוף וההבנה שמדובר ברגשות טבעיים, הלגיטימציה והתיקוף של החוויה, מאפשרים להם להתפנות בהמשך למשימה. גם להורים יש תפקיד בהקשר זה והוא להוות עבור ילדיהם החיילים כתובת מחזקת, מתקפת ומשדרת אמון בהם וביכולתם. רצוי להימנע ממצב בו הם גם מודאגים וגם צריכים להרגיע אותנו. זה מקשה על התפקוד שלהם וגם מעמיס רגשית. על מנת לצלוח את האתגר הלא פשוט גם הורים זקוקים להקשבה ולהרחבת מעגלי התמיכה.קבוצה פגיעה נוספת בעת מלחמה הנה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. בדידות לצד חוסר ודאות באשר לסיום המצב עלולים להביא לעלייה ברגשות הרסניים של ייאוש וחוסר תקווה.גם "החזרה לשגרה", הלא שגרתית מתעתעת. הנפש לא יכולה לעבור ממצב חירום לשגרה בלחיצה על כפתור. מדובר בתהליכים הדורשים התמודדות והסתגלות וכרוכים ברכישת חוסן רגשי. שומרים על הנפש -בונים חוסןהצרכים שלנו במצבי חירום ואסון מתחלקים ל שלושה סוגים בסיסיים:1. הצורך בביטחון - מקום לישון בו, מזון ומים.2. הצורך במידע - היעדר מידע מגדיל תחושת חוסר אונים ובהלה. מאידך, מומלץ כי המידע שאנו צורכים יהיה ענייני, תמציתי ונתעדכן בו בזמנים קצובים וקצרים. קריאה של תיאורים או צפייה בסרטוני זוועות הנן מזיקות ועלולות להוביל לתגובות קשות מאד לאורך שנים רבות. 3. צרכים רגשיים וחברתיים כמו הצורך בתמיכה. פעמים רבות בהתמודדות עם מצבי חירום הצרכים הראשונים מטופלים והאחרונים נשכחים. התגובות שלנו למצב, כולל החריפות הן צפויות וטבעיות למצב הלא טבעי שאנחנו מצויים בו וישתפרו במרוצת הזמן. למרות השבר, מחקרים מוכיחים כי מרבית האנשים יחוו החלמה טבעית באמצעות המשאבים הפנימיים שלהם ובאמצעות תמיכה חברתית. זרעי החוסן מצויים בכולנו קטנים וגדולים כאחד.מרחב מוגן לנפש מתקיים בתוך כל אחד מאתנו והוא צריך להיות רך וגמיש. הוא מתבטא ביכולת להרגיש את הרגשות שלנו, בהבנה שאין רגשות פסולים, הוא טמון ביכולת שלנו להמשיך לנהל את מערכות היחסים שלנו ובהושטת יד לאחרים.בזמן משבר וחירום הפתיחות לקבל עזרה גדלה. היכולת לבקש עזרה כשקשה מעידה על כוחות ותעצומות. כשהסבל מתמשך, לא מרפה ופוגע בתפקוד כדאי להיות רגישים ולפנות לסיוע מקצועי.*ד"ר שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן ומחברת הספרים `עוצמת ההקשבה – כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר` ו `כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי`, בהוצאת מטר.אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי . לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן www.eran.org.il בצ`אט, בווטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.
להתאמת הדרכה מותאמת לצרכים ברשות ניתן לפנות למרכז ההכשרה של ער"ן באמצעות האתר של העמותה.
חדשות נוספות
צעד נוסף במלחמה בהונאות צרכניות: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הגנת הצרכן שיחייב עסקים להקליט שיחות ולמסור לצרכן. התיקון יחול על שורה של עסקאות בהן התגברו ההונאות – הלוואות, שירותי איתור כספים, טיפול בדירוג אשראי ועוד. היו"ר ביטן: "אי אפשר שהשוק יהיה פרוע"
ראה מידע נוסף..
בעולם הניהול המוניציפלי, שבו כל החלטה משפיעה על חיי התושבים ועל איכות השירותים שהם מקבלים, נדרשת חשיבה חדשנית והתייעלות מתמדת. נפגשנו לשיחה עם מנכ”ל משכ”ל, רם סידיס, ומנהלת תחום השיווק, מזי מצליח לשמוע על התהליכים המשמעותיים שעוברת החברה בשנים האחרונות, ובמיוחד על המיתוג החדש שהושק לאחרונה. שמענו מהם על המהפכה המקוונת שמובילה החברה, שינויי העומק והחזון לעתיד
ראה מידע נוסף..
״בזכות הרוח של העם הצלחנו להתמודד עם הקשיים ולבנות תשתית אנושית, כלכלית וחברתית עד לניצחון״ יו״ר השלטון המקומי, חיים ביבס פותח את ועידת השלטון המקומי לחדשנות 2025
ראה מידע נוסף..
בדיון בנושא ״בין שלטון מרכזי למקומי: מלחמת 12 הימים״, שהתקיים בוועידת השלטון המקומי בתל אביב, אמרו ראשי ערים: ״תנו לנו את הכסף – אנחנו נפעל״. ראש עיריית נס ציונה: ״ אם יפלו שני טילים בעיר בו זמנית זה יהיה אירוע אחר לחלוטין ולזה אנחנו צריכים להתכונן
ראה מידע נוסף..
המרכז הלאומי לחדשנות בשיקום ובריאות הנפש יוקם בשדרות בהשקעה של 12 מיליון ש"ח. המרכז יהווה מודל ראשון מסוגו לשילוב בין טכנולוגיה, קהילה ומערכת הבריאות • ערן סגל, מנכ"ל אקסלרטור החוסן: "שדרות הופכת למעבדה חיה לפיתוחים שישנו חיים"
ראה מידע נוסף..
בדיון שנערך היום (רביעי) בוועידת השלטון המקומי "מוני אקספו" בתל אביב, תקף חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, את התערבות הממשלה בניהול הרשויות המקומיות. "לצערי הממשלה לא הפנימה שהרשויות המקומיות הן עמוד השדרה של החברה הישראלית. אני קורא לממשלה – תנו לרשויות המקומיות לעבוד!"
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|
|