המרכז הרפואי לגליל בנהריה. צילום: שאטרסטוקתוכנית "תנופה לצפון" יוצאת לדרך: הממשלה אישרה הוספת 692 מיליוני שקלים שיתווספו לתקציב לחיזוק מערכת הבריאות בצפון, מתוכם 80 מיליוני שקלים שיוקצו ממקורות מערכת הבריאות. התוכנית כוללת צעדים למשיכת כוח אדם רפואי וממקצועות הבריאות לצפון באמצעות תכניות ייעודיות ומענקים, מעטפת לסיוע במגורים, בתעסוקה בחינוך ובחיי הקהילה, לצד הכשרה לפסיכולוגים ולהגברת הכשרה והעסקה של אחיות מומחיות.
מענקים לרופאים ושדרוג המרכז הרפואי בנהריה
במרכז התוכנית עומד מהלך לחיזוק כוח האדם הרפואי בצפון באמצעות מענקים ותמריצים לרופאים, מתמחים ואנשי צוות רפואי, במטרה להתמודד עם המחסור המתמשך בפריפריה ולחזק את המערכת הציבורית באזור. כחלק ממהלכים אלו, יוקצו משאבים לתוספות מכשירים מיוחדים (MRI ו-PET CT), שיפוץ והרחבה של מחלקות קיימות (פנימיות, אם וילד), הקצאת משאבים להקמת חדרי ניתוח ממוגנים ומרכז לוגיסטי חדש.
במקביל, חלק משמעותי מהתקציב יופנה לשדרוג המרכז הרפואי לגליל בנהריה, הכולל חיזוק תשתיות, הרחבת מחלקות, הגדלת קיבולת האשפוז ושיפור יכולות הטיפול, כדי לתת מענה לעומסים הגוברים ולשפר את רמת השירות הרפואי לתושבי הצפון.
הרחבת שירותי הקהילה וחיזוק מערכי החירום
לצד חיזוק בתי החולים, התוכנית כוללת הרחבה של שירותי הרפואה בקהילה ובקופות החולים בצפון, תוך דגש על חיזוק הרפואה הראשונית, שיפור זמינות התורים והנגשת השירותים הרפואיים לתושבים.
בנוסף, יושקעו משאבים ייעודיים בהכשרת פסיכולוגים ובהרחבת העסקת אחיות מומחיות בקהילה, כחלק מהמאמץ לחזק את מערך בריאות הנפש ורפואת החירום, ולשפר את הרצף הטיפולי בין הקהילה לבתי החולים.
התוכנית עוסקת גם בעולמות בריאות הנפש והחוסן תוך שהיא מקצה משאבים להגדלת פעילותם של מרכזי החוסן, לרבות טיפולים והקמת שלוחות, וכן מסגרות להתמכרויות.
במסגרת פעולות הבריאות ברשויות, יוקצו תקציבים לקידום פעילות של מתאמי בריאות ברשויות וסלים תקציביים לפעילות מקדמת בריאות ברשויות.
שר הבריאות, חיים כץ: "החלטה שאישרנו היום כוללת השקעה משמעותית בכוח אדם רפואי, בבתי החולים, ברפואת הקהילה ובתחום בריאות הנפש. ההשקעה הזו תאפשר להרחיב את המענה הרפואי באזור, לחזק את השירותים הקיימים ולהמשיך לקדם מערכת בריאות חזקה, מתקדמת ונגישה יותר לתושבי הצפון."
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אתגרי השגרה והמערכה המתמשכת בצפון ממחישים את הצורך לחזק ולהרחיב את מגוון השירותים הרפואיים המוענקים באזורים הללו, גם באמצעות קופות החולים וגם בבתי החולים, תוך שימת דגש משמעותי על תחום בריאות הנפש, אותו הציב משרד הבריאות בראש סדר העדיפויות בשנים האחרונות."
מאחורי התוכנית עומדת מטרה אסטרטגית רחבה של צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה, הן בהיקף כוח האדם הרפואי והן בנגישות לשירותים רפואיים מתקדמים. המהלך נועד לבנות תשתית יציבה וארוכת טווח למערכת הבריאות הציבורית בצפון, שתוכל להתמודד עם ביקושים הולכים וגדלים בשנים הקרובות.