חה"כ ביטן, יו"ר הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסתועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה בראשון (24.5) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית להקמת רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות ורשות ארצית. מדובר ברפורמה דרמטית שפוצלה מחוק ההסדרים הקודם, ומטרתה להעביר את סמכויות ניהול התחבורה מהשלטון המרכזי לגופים אזוריים המכירים את צורכי השטח, כמקובל במדינות ה-OECD. הדיון עסק במחלוקות שעלו בישיבות קודמות שקיימה הוועדה בהצעה בשבוע האחרון, והפך סוער כאשר שבה ועלתה סוגיית הרשויות שיצורפו למטרופולין תל אביב.
בפתח הישיבה התייחס היו"ר ביטן למחלוקות שעלו בדיונים קודמים של הוועדה, בין היתר בעניין הכללת חיפה בהצעת החוק. "חיפה זה אזור גדול ונכניס אותם, הם הביאו הסכמה של כל הרשויות מסביב ואין היגיון להשאיר אותם בחוץ", אמר. הוא שב והתייחס לרשויות נוספות, והוסיף: "ביקשתי שתשבו גם בעניין של הוספת ראשון לציון, ולגבי הבקשה של ביבס (להוסיף את מודיעין) נראה. אני מבין גם שמבשרת לא רוצה להיות (בירושלים) אז תורידו אותה, ונקבע איך מצטרפים ואם הם ירצו להצטרף שירוצו אחרי האוצר".
הדברים של היו"ר ביטן נאמרו לאחר שבדיון שקיימה הוועדה בתחילת השבוע, ובו קרא ממלא מקום ראש עיריית חיפה, אביהו האן, לחברי הוועדה לשלב את חיפה בחוק המרכזי: "נשר, טירת כרמל וחיפה פועלות עם מערך תחבורתי מתקדם הכולל מטרונית, רכבת קלה ורכבלים. זה יכול להיות פיילוט מוצלח מאוד לרשות מטרופולינית. במיוחד במצב הנוכחי של הצפון, להשאיר אותנו לפעימה הבאה זו טעות משמעותית".
נציג משרד האוצר, רותם ברמלי, השיב כי הממשלה תומכת בהקמת הרשויות בכל ארבעת המטרופולינים, אך בחרה בתהליך מדורג כדי להבטיח את הצלחת המהלך: "מדובר בהקמת גופים חדשים עם סמכויות שלא קיימות כיום, וזה תהליך מאתגר שדורש ליווי צמוד של הממשלה. לכן חשבנו שנכון לעשות זאת בשני שלבים – שתיים בשלב הראשון ושתיים בהמשך".
מנהלת אגף הפעלה ורישוי תח"צ במשרד התחבורה, , אינה ברנזבורג, הוסיפה כי משך הזמן המתוכנן להקמת שתי הרשויות הראשונות נע בין שנה לשלוש שנים, בשל מגבלות משאבים וכוח אדם. ח"כ שלי טל מירון אמרה בתגובה: "אם כבר עושים מהלך ויש הרבה עבודה, למה לא להכליל אותם? לפי דבריכם חיפה ובאר שבע יחכו רק בעוד שלוש שנים, חבל על הזמן".
דיון הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסתמחלוקת נוספת שעלתה בדיון הקודם ונדונה גם בדיון זה, עסקה בכוח ההצבעה של משרד התחבורה ברשויות המטרופוליניות. לפי ההצעה הממשלתית למשרד התחבורה 20% מכוח ההצבעה. נציגי החברה האזרחית והרשויות המקומיות טענו שמדובר בכוח רב מידי. ראש עיריית ר"ג, כרמל שאמה הכהן, אמר כי לא סביר שהכוח של משרד התחבורה הוא פי 7 מכוח ההצבעה של רמת השרון.
הדיון הפך סוער כאשר עלתה סוגיית צירוף רשויות מקומיות נוספות למטרופולין תל אביב. שאמה הכהן התייחס לכך ואמר: "אם ראשון לציון וקריית אונו לא בפנים אני בחוץ, סיכמתי עם השרה שהם בפנים ואם מרמים אני לא שם". היו"ר ביטן, שהתייחס לכך בישיבה הראשונה, שב ואמר: "אם ראש עיריית ראשון לציון ירצה להיות בפנים הוא יהיה".
סגן ראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, אמר בתגובה, כי אין הבדל מהותי בין ראשון לציון לפתח תקווה ומודיעין מבחינת הכניסה והיציאה מת"א. "או שעושים את המעגל הראשון הקטן, שניתן לניהול וחשוב יותר לדעתנו, או שעושים את כל המעגל הגדול", אמר. שאמה הכהן הגיב: "ראש עיריית ראשון כותב לי עכשיו `אני בפנים, ביקשתי להיות בפנים ואני עומד על זה שאני רוצה להיות בפנים, שחור על גבי ירוק בווצאפ`".
שאמה הכהן וזמיר בדיון הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסתמנהל הרשות הארצית לתח"צ במשרד התחבורה, עידן מועלם, הגיב לסערה ואמר: "ככל שהוא (ראש עריית ראשל"צ) ירצה להיכנס נכניס אותו עכשיו". זמיר שב והגיב: "ככל שלא יגיעו איתנו להסכמות לגבי ההרכב – אנחנו גם לא נהייה בתוך הדבר הזה. לא נהייה אם ראשון בפנים מבלי שהערים סביב ראשון הם חלק, בלי מודיעין ופתח תקווה הם חלק ובלי שזה תיקן את היחסים באופן שאפשר לנהל את זה. אנחנו לא נגד ראשון ולא נהייה אם זה רק היא. לכן צריך לשבת, עם כל הרצון להעביר את זה בהקדם, לא נהייה בפנים אם אתם מכניסים רק את ראשון".
היו"ר ביטן שב ועמד על דעתו כי ראשון תהייה בפנים, וזמיר השיב: "אתה יכול לעשות אותה בלעדינו, שראשון היא העיר הראשה של המטרופולין. זה בסדר. בצורה שבה אתה עושה לא נהייה בפנים. זה גם בסדר. אנחנו משלמים מחיר גדול על המטרופולין הזה. יש לנו מאות עובדים ואנחנו יודעים לעבוד לבד ולקדם מציאות בשטח ואנחנו מתפרקים מזה ומהכנסות מאכיפה, וזה בסדר, אבל לטובת מטרופולין שנצליח לקדם בו תח"צ. ברגע שמשנים את זה לא נהייה חלק מזה. תנסו להקים בלעדינו ובהצלחה. זה בסדר גמור. ההחלטה צריכה להיות מקצועית בהתאם לגודל. תכננו את זה בצורה מקצועית, תנו לנו סמכות שנוכל להצליח, לא עם יד קשורה מאחורי הגב".
"ההחלטה שלי שראשון ואונו בפנים. לא רוצים לא צריך. לא תהיו בעלי הבית של המדינה", אמר היו"ר ביטן. "במשך שנים משרד התחבורה והמדינה דאגה לכם והיום זה לא יכול להשתנות, אתם המרכז ולא משנה איזה מטרופולין יעשו". מועלם התייחס לוויכוח ואמר: "העמדה המקצועית שלנו היא להכניס את ראשון לציון לרשות המטרופולינית. אנחנו לא נגד פתח תקווה ומודיעין, פשוט עם ראשון לציון אנחנו יותר מבושלים".
היו"ר ביטן קרא לנציגי האוצר ומשרד התחבורה לשבת עם תל אביב ולהגיע להסכמה. הוא הוסיף כי צריך לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תוך 10 ימים, ואם נתחיל למשוך את הזמן היא תעבור רק בכנסת הבאה ושב והבהיר: "ראשון לציון וקריית אונו יהיו בפנים כי זה הסיכום איתם. תנסו להגיע להסכמות, לא צריך לריב על כל דבר". הוועדה תמשיך את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית כבר בבוקר יום ראשון הקרוב, בישיבה מרתונית שצפויה עד הערב.