יו"ר מפלגת ישר רא"ל במיל` גדי איזנקוט התארח לראיון עם קרן מרציאנו בוועידת איגוד התאגידים העירוניים באילת. קרדיט: איגוד התאגידים העירונייםבמהלך ריאיון שהעניק לוועידת איגוד התאגידים העירוניים באילת עם קרן מרציאנו, מתח איזנקוט ביקורת חריפה על אי־השוויון בנטל השירות, על התנהלות הממשלה ועל סוגיות ליבה בביטחון הפנים והמערכת הפוליטית בישראל.
הקמת קואליציה עם המפלגות החרדיות או הערביות?
״אני אשב בקואליציה עתידית עם כל מי שמקבל את שלושת עקרונות היסוד: מדינה יהודית דמוקרטית, עקרונות מגילת העצמאות ושירות בצה"ל.
אם תהיה מפלגה שתסכים לשלוח את בניה אפשר לחשוב על שיתוף פעולה. אני לא שמעתי אף מפלגה ערבית ואף מנהיג שמאשר את העקרונות האלו. למרות שיש 19,000 משרתות בשירות לאומי מתוכם 5000 מוסלמיות.
המצב הרצוי הוא לחתור לקואליציה רחבה מעל 61 מנדטים.
בנושא חוק הגיוס אמר:
"אי אפשר להרשות השתמטות. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם העובדה שרק 48% מבני ובנות העם משרתים במציאות חירום.
נושא הגיוס הוא היחידי שאני לא אתפשר עליו. אני לא אסכים לקבל פירצה בתמורה להקמת ממשלה ושהמציאות תמשך.
אם צה"ל לא יתחזק, אומר הרמטכל, בתקופה הקרובה- יש קושי גדול להמשיך לקיים את צבא העם. זה נושא עקרוני וקיומי. האחים שלנו החרדים צריכים להבין את זה. כבר לפני שנה הצגתי מתווה שאומר שירות לכולם. שירות לאומי צבאי. לאפשר 3% במחזור שנתי עם הבנה שתחליט מי לומדי התורה.
התנאי שהם מציבים שבחור חרדי יכנס חרדי ויצא חרדי. חובת הביצוע על שדרת הפיקוד בצה"ל. צריך להתאמץ לבנות חטיבה חרדית מלאה.
אין שום התחמקות. אני דורש גיוס מייידי. הם יודעים ואני יודע שרק שליש באמת לומדים בישיבות. השאר יכולים להתגייס.מי שאומר נמות ולא נתגייס ראוי לכל גינוי. זה לא יהדות ולא ערבות הדדית".
החרדים פנו נגד חיבור ללפיד?
" לא הייתה כזו פניה. אני חשבתי שזה מהלך שגוי. אני פועל עם כל מי שמוביל מפלגה ציונית.
איחוד בעיניי זה אמצעי. המטרה שהממשלה הבאה תהיה ציונית וממלכתית רחבה. צריך להשאיר את החלופות על השולחן. החוכמה להביא למדינת ישראל מאוחדת. אעשה מאמצים להיות ראשון והגדול ושהציבור יחליט".
לגבי מינוי רומן גופמן אמר, "רומן גופמן היה מפקד תחת פיקודי, מפקד שדה מצוין. אני לא מכיר את הפרטים של ההפעלה. אם תחת פיקודי היה מגיע מידע שמפקדת אוגדה מפעילה אזרח בן 17 זה אירוע מטורף שאסור הסכים איתו. כרמטכ"ל הייתי מדיח באותו היום. אני לא יודע את האמת אבל את זה שמים מול בית המשפט העליון. את השאלה מה היה שם יודע מי שקורא את המסמכים ואני חושב שצריך שקיפות מלאה לציבור. אקבל את החלטת ביהמ"ש העליון".
לגבי ביטול מינויים כפי שהצהיר בנט, אמר איזנקוט: "אני חושב שצריך לשמור על כללי המשחק. אם בכירים מונו על ידי ממשלה קודמת השאלה היחידה אם נכשלים בתפקידם או ממלאים את תפקידם, אם מישהו עושה תפקיד טוב אין מה לגעת בו. השיקול הוא הצלחה בתפקיד".
והמפכל ממלא את תפקידו?
"במבחן התוצאה ביטחון הפנים נכשל כשלון חרוץ. האחראים זה ממשלת ישראל, השר לביטחון לאומי. זה שאנשים מנסים להתנקש בראש מועצה זה דבר חמור מאוד וחלק מהתפרקות הבטחון האישי. אני מסתכל על הפשיעה בכלל ישראל. העלייה באחוזי הפשיעה מדברת בעד עצמה ומי שאחראי צריך ללכת הביתה היום״.
דרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לטבח ה-7 באוקטובר
איזנקוט התייחס להקמת ועדת חקירה ממלכתית לטבח ה=7 באוקטובר ואמר: "אני חושב שחייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית. אני מציע את היום שנכנסתי לתפקיד ב-2015 ותבדוק מהיום הזה. לא להשאיר שום דבר מאחור.
המבחן הוא מבחן התוצאה בשבעה באוקטובר. מנהיגות בעיני היא קודם כל לקחת אחריות ודוגמה אישית ואת זה אני לא רואה. ישפטו גם הדברים הטובים וגם שאנחנו שנתייים במלחמה ולא הושגו מטרות המלחמה לא בעזה לא בלבנון ולא באיראן".