צילום מסך אתר הכנסתהוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה אתמול (ד’) דיון מעקב שעסק באתגרים בפעילות החדרים האקוטיים לטיפול בנפגעות ונפגעי עבירות מין. ממלאת מקום יו”ר הוועדה, ח”כ עדי עזוז, הציגה תמונת מצב מדאיגה של כשלים מתמשכים במערכת, לצד עדויות קשות מצד נפגעות.
לדברי עזוז, למרות שיפור מסוים בשנים האחרונות, הפערים עדיין עמוקים: “המענים, איסוף הראיות ושמירת הערכות – כל אלה עדיין לוקים בחסר”. היא ציינה כי בתקופות חירום, כמו מלחמה, נרשמת ירידה זמנית במספר התלונות, אך לאחר מכן יש עלייה חדה ואף החמרה במקרים המגיעים לטיפול.
“עשור של תלונות – ואין שינוי”אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדיון הוא סוגיית התקצוב. עזוז הדגישה כי המחסור במשאבים פוגע ישירות באיכות השירות: “אם במשך עשור אנחנו מקבלות תלונות דומות – משהו פה לא עובד”. היא אף מתחה ביקורת על כך שמשרד הבריאות לא סיפק נתונים עדכניים כנדרש לצורך פיקוח פרלמנטרי.
נציגת משרד הבריאות, יעל גור קול, הודתה כי התעריפים עבור החדרים האקוטיים לא עודכנו מזה כעשר שנים. לדבריה, הסכמי שכר חדשים לרופאים ולעובדים סוציאליים יצרו פערים תקציביים שלא קיבלו מענה. “אנחנו פועלים לשנות את התעריף, אך בשל קיצוצים רוחביים לא הצלחנו לייצר פתרון זמני”, אמרה.
פערים ביישום נהלים ומענה חלקי בלבדגם נציגי המשטרה הודו כי קיימים ליקויים ביישום הנהלים. ליאור בן דוד, ראש חוליית עבירות מין במשטרה, ציין כי אמנם קיים נוהל מעודכן לטיפול בנפגעות, אך בפועל הוא אינו נותן מענה מספק: “אם עדיין עולות טענות כאלה – סימן שהנוהל לא מספיק”.
דור אילון מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית חיזקה את הדברים והצביעה על חוסר אחידות בין המרכזים: “יש פערים בהיכרות עם הנהלים וביישום שלהם. ללא סטנדרטיזציה – המענה נשאר חלקי בלבד”. לדבריה, הבעיה חמורה במיוחד בשעות לילה ובסופי שבוע, אז זמינות השירותים מוגבלת.
משבר חריף בטיפול בקטיניםסוגיית הטיפול בקטינים עלתה כאחת הבעיות הדחופות ביותר. ד”ר אדס יחיאם, יו”ר החברה הרפואית להגנת הילד, התריעה מפני הידלדלות כוח האדם: “לפני 15 שנה היו לנו עשרות רופאים יותר. היום רבים פורשים ואין תקנים חדשים”. היא הדגישה כי תחום זה נשען במידה רבה על עבודה בהתנדבות – מצב שאינו בר-קיימא. לדבריה, ללא הקצאת תקנים מסודרת, לא ניתן יהיה לגייס רופאים חדשים: “רופאים לא יבואו בלי משרות יציבות”. במשרד הבריאות השיבו כי מתווה חדש להגנת הילד נמצא בשלבי גיבוש מתקדמים וצפוי להסתיים בתוך כשלושה חודשים.
במהלך הדיון הוצגו גם צעדים עתידיים, בהם תוכנית להוספת כ-30 תקני אחיות פורנזיות והתחייבות לביצוע מבדקי איכות בכל החדרים האקוטיים עד סוף 2026. בנוסף, הוחלט על הקמת קבוצת מיקוד משותפת למשרד הבריאות והמשטרה, וכן על קיום דיון ייעודי נוסף בנושא קטינים.