|
|
|
|
|
לראשונה באילת: תוכנית פינוי-בינוי אושרה - עם סבסוד ממשלתי
|
|
באילת אושרה תוכנית פינוי-בינוי ראשונה, במסגרתה יוקמו 216 יחידות דיור חדשות בשכונת יעלים. בבאר שבע אושרה התוכנית הגדולה בעיר עד כה - עם יותר מ־1,600 דירות חדשות בשכונה ד`
התחדשות עירונית בשכונת יעלים (הדמיה: גורדון אדריכלים)הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס, אישרה להפקדה אתמול (שני) תוכנית להתחדשות עירונית ראשונה בעיר אילת. התוכנית לפינוי-בינוי בשכונה הוותיקה ביותר באילת כוללת 216 יחידות דיור חדשות, שטחי מסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים. התוכנית הוגשה על ידי הרשות להתחדשות עירונית ועיריית אילת, היא אחת התוכניות הראשונות במהלך כולל להתחדשות המתחמים הוותיקים בעיר, כחלק מהמענה שמקדמת הרשות להתחדשות עירונית להתחדשות הנדרשת בערים המצויות בסיכון סייסמי מוגבר. התוכנית כוללת 216 יחידות דיור חדשות במקום 75 דירות קיימות, שיוקמו בבינוי של 7 ו-10 קומות ובמגדל בן 25 קומות. בנוסף לדיור, ייבנו שטחי מסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים, סביב פארק מרכזי. התוכנית החלה על מתחם בשטח של 5.8 דונם וכוללת שימושים של מגורים, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור ושטח ציבורי פתוח, מציעה 216 יחידות דיור, במקום 75 דירות קיימות, שיוקמו בבינוי של 7 ו-10 קומות ובמגדל מגורים בגובה 25 קומות, סביב שטח ציבורי פתוח. בעירייה מציינים כי התוכנית נותנת מענה מיטבי למתחם המצוי בלב שכונת יעלים בעיר אילת שמאופיין בבינוי ותיק, צפוף ומיושן, שאינו עומד בדרישות הבטיחות והאיכות של מרחב מגורים עכשווי. עקרונות התכנון שמים דגש על מענה מותאם לתנאי האקלים המקומיים, הצללות טבעיות, שיפור הרשת ההליכתית, חיזוק המרחב הציבורי ויצירת מרקם עירוני חיוני ורציף. התוכנית מיועדת לקבל סבסוד ממשלתי כפי שיידרש לפי תקן 21, על מנת לאפשר איזון כלכלי ראוי. עוד נמסר, כי תוכנית זו היא חלק מחמש תוכניות המקודמות בשכונות הוותיקות, ביניהן מתחם ברנע בשכונת הדקל ומתחם פארן בשכונת ערבה שעברו את תנאי הסף בוועדה המחוזית. מתחם קדש ומתחם לוס אנג`לס בשכונת ערבה הוגשו לוועדה המחוזית לעמידה בתנאי סף. ומתחם התמרים בשכונת הדקל, שהופקד לוועדה בתנאים. את ההתחדשות העירונית בשכונות הוותיקות ובלב העיר מובילה העירייה באמצעות מינהלת התחדשות עירונית ייעודית שהקימה העירייה זאת לצד כ-20 פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, שמובילים יזמים פרטיים. יו"ר הוועדה המחוזית דרום, עודד פלוס: "ההחלטה על הפקדת תוכנית ראשונה בשכונת יעלים בעיר אילת, אחת מששת השכונות הוותיקות באילת, היא אבן דרך חשובה ומשמעותית בהליך התחדשות בעיר. התוכנית תביא לחידוש המרקם העירוני, תגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר במגוון גדלים, תחזק את המרקם העירוני ותעודד את המשך המגמה החשובה של התחדשות עירונית בעיר". מתכננת מחוז דרום, במינהל התכנון, מיכל מריל: "מדובר בתוכנית ראשונה להתחדשות עירונית כחלק ממהלך כולל להתחדשות העיר אילת בשנה האחרונה. מלבד התועלת המובנית של חידוש מבנים ישנים תוך מתן מענה לממדים ונגישות, התוכנית כוללת תועלות ציבוריות נוספות כגון: יצירת מרחב הליכתי ונגיש, שיפור רשת שבילים ויצירת חזית פעילה לרחוב. כל זאת, תוך בחינה מוקפדת של הפרמטרים הנופיים והייחודיים של העיר אילת הממוקמת בין ההר לים". מנהל אגף התכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר: "התוכנית שאושרה היום להפקדה באילת, משלבת מגוון דירות ומבנים בשטח קטן במיקום מרכזי בעיר הותיקה. התכנית קודמה במהירות וביעילות תוך שיתוף פעולה מוצלח בין כל הגורמים". ראש עיריית אילת, אלי לנקרי הודה ליו״ר הוועדה ולכל הצוותים והפועלים ואמר: ״ההתחדשות העירונית לצד תנופת הבניה האדירה בעיר, היא הדרך שלנו להעניק לתושבים שכונות חזקות יותר, עם דיור איכותי ומרחבים ציבוריים מזמינים ונעימים. אנחנו מתרגשים להתחיל בשכונת יעלים - הוותיקה ביותר באילת, וזו רק התחלה של תכנית מקיפה, שתחזק את כל השכונות הוותיקות שלנו ואת העיר כולה״. התוכנית נערכה על ידי משרדי האדריכלים גורדון אדריכלים ומתכנני ערים וצוות יועצים מקצועיים. תכנית התחדשות עירונית בשכונה ד` (צילום: אלונים גורביץ`)באר שבע: מעל 1,600 דירות חדשות - בשכונה ד`
במקביל, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, בראשות עודד פלוס, תוכנית חסרת תקדים בהיקפה בשכונה ד` בבאר שבע - פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר שקודמה עד כה בבאר שבע בוועדה המחוזית דרום. התוכנית, ביוזמת הרשות להתחדשות עירונית ועיריית באר שבע, משתרעת על שטח כולל של כ-136.2 דונם, במתחם שבחלק מרחובות הצדיק מירושלים, סנהדרין, רגר ושפריצק. התוכנית כוללת 1,632 יחידות דיור שיוקמו ב-4 מתחמים במגוון סוגי בינוי. 9 מבני מגורים בגובה 14 עד 31 קומות לאורך שדרות רגר, לצד בניינים בני 8 עד 10 קומות, שישלבו חזיתות מסחריות פעילות לאורך שדרות רגר ורחוב סנהדרין. מתוך כלל יחידות הדיור, 352 יוקצו לטובת דירות קטנות עד 55 מ״ר וכן דיורית. כיום מצויים במתחם, 233 יחידות דיור ב-10 בניינים שיפונו לטובת הפרויקט החדש. בתוכנית יקבע מנגנון קרקע משלימה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת פיתוח של שטח רחב ידיים בכניסה לעיר, כ-16 דונם עבור שטחים למבנים ומוסדות ציבור, לטובת בית ספר יסודי, גני ילדים, תרבות וספורט. כמו כן, התוכנית מאפשרת חיבור עילי להולכי רגל מעל רחוב הצדיק מירושלים בכדי לשפר את החיבור בין שכונה ד` לשכונת הרקפות המפותחת במקביל מצפון. יו"ר הוועדה המחוזית דרום, עודד פלוס: "הפקדת תוכנית הענק בשכונה ד` היא אבן דרך חשובה, זו תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר בבאר שבע. התוכנית תביא לחידוש המרקם העירוני, תוסיף אלפי יחידות דיור במגוון גדלים, ותחזק את הכניסה הצפונית לעיר באמצעות עירוב שימושים, שטחי ציבור נרחבים ופתרונות תחבורה והליכתיות משופרים". ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ` אמר: "תוכנית ההתחדשות במתחם הצדיק היא מגה מהלך שיבסס את הכניסה הצפונית של באר שבע כשער מודרני, תוסס ומזמין. אנחנו מקימים רובע עירוני חדש המשלב מגורים, מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור, שיחבר בין השכונות הקיימות לשכונות החדשות. זהו פרויקט שמבטא את חזוננו לחדש את המרקם העירוני, לקדם את איכות החיים של התושבים ולבנות עתיד של עיר מתקדמת. התוכנית היא חלק מהסכם הגג המחודש ומשיתוף פעולה מלא עם הרשות להתחדשות עירונית, רשות מקרקעי ישראל, הוועדה המחוזית, ומהווה אבן דרך נוספת בהובלת באר שבע לעשור הבא". מתכננת מחוז דרום, במינהל התכנון, מיכל מריל: "מדובר בתוכנית ייחודית ומשמעותית במיוחד להתחדשות עירונית בשכונה ד` בבאר שבע. מלבד התועלת המובנית של חידוש מבנים ישנים תוך מתן מענה למיגון ונגישות, התכנית כוללת תועלות נוספות לציבור הרחב – יצירת מרחב הליכתי ונגיש הכולל עירוב שימושים לצד פיתוח גינות כיס, חיבור השכונה לשכונה חדשה שבהקמה והקמת מוסדות ציבור נוספים בלב השכונה. התכנית כוללת קרקע ציבורית כמענה כלכלי משלים לתמרוץ המימוש". מנהל אגף התכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר: "הפקדת התוכנית בשכונה ד` היא אבן דרך משמעותית בחידוש המרקם הוותיק של באר שבע. התוכנית משלבת התחדשות עירונית עם בנייה חדשה ותביא לחיזוק הכניסה הצפונית לעיר ולחידוש השכונה תוך מתן מענה לאוכלוסייה מגוונת באמצעות מעל 1600 יחידות דיור, כולל למעלה מ-350 יחידות דיור קטנות המיועדות לזוגות צעירים ומשפחות המחפשות פתרונות דיור נגישים במרכז העיר". התוכנית נערכה על ידי אדר` עידו אלונים ממשרד אלונים גורביץ אדריכלים.
חדשות נוספות
טל ונגר, סמנכ"ל חטיבת תכנון וסביבה, חברת AVIV
כמויות עפר אדירות הנוצרות מפרוייקטי תשתיות, בנייה למגורים, תעשייה ותעסוקה מושלכות כיום ללא פיקוח ומייצרות הפסדים כספיים, אובדן קרקעות מניבות, ונזקים סביבתיים. היקף העודפים עד שנת 2050 צפוי להגיע ל-88 מיליון קו״ב. בהיעדר רגולציה ההפסד למשק נאמד בכ-4.2 מיליארד שקל. בהסדרה נכונה, עודפי העפר יכולים להפוך ממשאב מבוזבז לנכס מניב
ראה מידע נוסף..
גג במוסד לחינוך מיוחד בבית שמש קרס הבוקר, ארבע ילדות נפצעו ופונו לבית החולים, אחת מהן במצב בינוני עם חבלת ראש. כוחות החירום פועלים בזירה לבחינת נסיבות האירוע ולפעולות בטיחו0ת וחילוץ, והעירייה מלווה את המשפחות ומבצעת בדיקות מקצועיות להבטחת שלומם של התלמידים
ראה מידע נוסף..
דוח מקיף שהוכן לכנסת מצביע על אלפי מבנים מסוכנים, תשתיות לא מחוזקות, חוסר תיאום בין־משרדי ומוסדות חינוך שאינם עומדים בתקן — וכל זאת למרות עשרות שנים של התרעות והחלטות ממשלה שלא יושמו.
מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לקראת דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה, מציג תמונת מצב מטרידה ביחס למוכנותה של ישראל לרעידת אדמה משמעותית. על אף מיקומה של המדינה על השבר הסורי–אפריקאי והתרעות חוזרות של מומחים ומבקר המדינה, ישראל ניצבת — גם בשנת 2025 — עם פערים מהותיים כמעט בכל תחום הנוגע להיערכות לאירוע סייסמי.
הדוח, שנכתב בידי מתן שחק וד”ר נורית יכימוביץ, מבסס את מסקנותיו על דוחות ביקורת, מסמכי ממשלה ומחקרים קודמים. כבר בתחילתו מזהיר המסמך כי המידע הזמין חלקי ולעיתים אינו מעודכן, בין השאר משום שהממשלה אינה מחזיקה תמונת מצב מלאה של מבני ישראל ומוכנותם.
מיקומה של ישראל מגביר את הסיכון — והפערים רק מתעצמים
ישראל שוכנת באזור גיאולוגי פעיל במיוחד, סמוך לשבר הסורי–אפריקאי. לפיכך, יישובים לאורך בקעת הירדן והערבה מצויים בסיכון הגבוה ביותר. אך דווקא באזורים הללו, שבהם קיימת אוכלוסייה גדולה והבנייה לעיתים ישנה ומוזנחת, שיעור המבנים שאינם עומדים בתקן גבוה במיוחד.
למרות זאת, אין למדינה מיפוי שלם של הבנייה בישראל: לגבי כשליש מהמבנים כלל לא ידועה שנת הקמתם — נתון המשמש בסיס להערכת עמידותם. ההערכות מדברות על כ־30 אלף מבנים הדורשים חיזוק, אך מדובר בהערכות שאינן מבוססות על בדיקה מלאה.
דוחות המבקר חוזרים שוב ושוב: ההיערכות לקויה, והליקויים אינם מטופלים
מבקר המדינה פרסם לאורך השנים שורה של דוחות המתארים מציאות עיקשת: הפעולות הנדרשות להתמודדות עם רעידת אדמה אינן מתבצעות בקצב הנדרש, החלטות ממשלה אינן מיושמות בפועל, והטיפול בנושא מתפרס על פני משרדי ממשלה רבים ללא גורם מחייב שמרכז את הסמכויות.
דוח מבקר המדינה האחרון (2024) מצא כי הליקויים שנמצאו כבר לפני שנים רבות — מיפוי חלקי, תקנים לא מעודכנים, חוסר מעקב אחר חיזוק מבנים — ממשיכים להתקיים ללא פתרון בשטח. התמונה העולה היא של מערכת לא מתואמת, שאינה פועלת במלוא כוחה וברוב הזמן פשוט “מתגלגלת קדימה” ללא תכנית אסטרטגית מסודרת.
מבני החינוך: פערי היערכות
אחד הסעיפים המדאיגים ביותר בדוח נוגע לבתי הספר וגני הילדים. למרות ההבנה כי קריסה של מבני חינוך בשעות פעילות עלולה להיות אסון המוני, רק כ־5% ממבני החינוך הדורשים חיזוק עברו תהליך כזה עד 2022.
מתוך כ־1,600 מוסדות חינוך שסווגו כמסוכנים או כזקוקים לחיזוק, רק ב־87 מתבצעות עבודות כלל. המשמעות: מאות אלפי תלמידים לומדים מדי יום במבנים שאינם עומדים בתקן במקרה של רעידת אדמה. גם בתחום התשתיות הלאומיות התמונה קשה לא פחות — גשרים, קווי מים וחשמל, מתקני חירום ודרכים רבות אינן מחוזקות, וחלקן כלל לא נבדקו בשנים האחרונות.
ועדת ההיגוי: גוף מרכזי — עם אפס סמכויות
הדוח מצביע על בעיה מבנית מהותית: הגוף האמור להוביל את ההיערכות הלאומית, ועדת ההיגוי הבין־משרדית לרעידות אדמה, אינו מחזיק בסמכויות מחייבות. המשמעות היא שכל משרד ממשלתי פועל, אם בכלל, באופן עצמאי ואינו מחויב ליישום החלטות הוועדה.
למעשה, בין 2019 ל־2021 פעלה הוועדה ללא כל יכולת לאכוף את החלטותיה — מצב שהוביל לתפזורת של פעולות חלקיות וחוסר תיאום בין הגופים השונים. ללא גוף אחד שמרכז ומחייב את כלל המערכות, קשה לראות כיצד ישראל תוכל להגיע למוכנות אמת.
תחומי הליבה: מה נעשה ומה נותר מאחור
המסמך מפרט כמה תחומים קריטיים שבהם ההתקדמות מוגבלת: בתחום מיפוי סיכונים, טוען הדוח כי אין בישראל מיפוי מלא של מבנים ותשתיות בסיכון. הרשויות המקומיות, האמונות על חלק ניכר מהביצוע, מתקשות לעמוד במשימה ללא תקציבים וידע מקצועי.
בנושא עדכון תקני הבנייה, טוען הדוח כי אמנם התקנים עודכנו לאורך השנים, אך החלתם בשטח איטית. מבנים רבים נבנו לפני תקנים מחמירים יותר — והם אינם זוכים לטיפול שוטף.
הדוח מתייחס גן לתחום ההסברה לציבור וטוכן כי למרות ניסיונות חוזרים להעצים את מוכנות הציבור, רמת הידע של האזרחים נמוכה: רבים אינם יודעים כיצד לפעול בשעת רעידה, היכן מקלט תקני, או כיצד להיערך בבית.
פערים עצומים קיימים בין רשויות חזקות לבין פריפריאליות. רשויות רבות חסרות ציוד חילוץ בסיסי, תכניות חירום מעודכנות ומערכי מתנדבים — והן עלולות לקרוס ברגע האמת.
פערי תקצוב: החלטות ממשלה ללא גב ביצועי
למרות החלטות ממשלה לחיזוק מבני ציבור, התקציבים שנקבעו לא מוצו במלואם, טוען הדוח. בחלק מהמקרים, התקציבים לא הגיעו לרשויות כלל, ובאחרים התוכניות נעצרו עקב עיכובים ביורוקרטיים. היעדר תקצוב רציף וארוך־טווח מונע מהרשויות לפתח תכניות עבודה מתמשכות. התוצאה: פרויקטים רבים מתחילים — אך לא מסתיימים.
המסמך צופה כי ללא שינוי מהותי במדיניות ובהיערכות הלאומית, רעידת אדמה משמעותית — תרחיש שכבר הוכח כאפשרי באזורנו — עלולה לגרום לאסון כבד: קריסת מבני מגורים, פגיעה בתשתיות חיוניות ושיתוק מערכות החילוץ וההצלה. גם תרחיש “ביניים”, של רעידה בינונית באזור מיושב, ייחשף לכל הכשלים שהדוח מונה: מחסור במשאבים, חוסר תיאום, מבנים לא מחוזקים והיעדר מודעות ציבורית.
ראה מידע נוסף..
דיון סוער בוועדה המיוחדת לעובדים הזרים חשף תמונה קשה של תחום הסיעוד הביתי בישראל: אין משרד ממשלתי המוכן לקחת אחריות כוללת על התחום, בעוד אלפי משפחות מתמודדות לבדן עם בירוקרטיה, מחסור חמור בכוח אדם ועלייה חריגה בדרישות השכר של המטפלים הזרים.
נכים שהשתתפו בדיון תיארו מציאות בלתי נסבלת: “אנחנו עובדים אצל המטפלים, הם מכתיבים את התנאים”, אמר אחד מהם.
מחסור חמור בעובדים ועלייה חדה בעלויות
על פי נתוני רשות האוכלוסין שהוצגו בוועדה, 83,673 עובדים זרים בעלי היתרים מועסקים כיום בסיעוד הביתי, לצד 17,720 עובדים לא חוקיים. במאגר העובדים הפנויים יש רק 1,694 עובדים חוקיים, מהם 169 בלבד זמינים לעבודה מחליפה – נתון שמסביר חלק מהמשבר.
המחסור הוביל לעלייה קיצונית בדרישות השכר: מטפלים מחליפים דורשים סכומים חסרי תקדים – עד 700 שקל ליום עבודה. גם עובדים קבועים, כך סיפרו משפחות, דורשים תוספות שכר תכופות ואף מאיימים לעזוב אם לא יקבלו אותן.
לדברי משפחות רבות, בחירה בין תרופות, אוכל או מטפל אינה תסריט קיצוני – אלא מציאות יומיומית. זאת במיוחד כאשר מינימום השכר עולה, אך קצבאות הנכות אינן מותאמות בהתאם.
דרישות העובדים הזרים מתרחבות – וחלקם נוטשים מטופלים
בדיון עלו טענות כי דרישות העובדים עלו משמעותית בשנים האחרונות: ״דמי כיס” בנוסף לשכר, בקשות לאי־קיזוז בגין מגורים, כלכלה וביטוח רפואי, דרישות להפסקות מנוחה מחוץ לבית המטופל ועבודה נוספת תוך השארת המטופל לבדו – בניגוד לחוק
במקביל נצפו מקרים רבים של נטישת מטופלים לטובת הצעת שכר גבוהה יותר או מטופל “קל” יותר.
הוועדה: משרד הרווחה סירב לקחת אחריות
יו”ר הוועדה, ח״כ חוה אתי עטייה, תקפה בחריפות את המצב: “אין אף משרד ממשלתי שאחראי על הסיעוד הביתי. לא ייתכן שהקשישים והאנשים עם המוגבלות יישארו נטושים ללא גוף שמגן עליהם.” למרות החלטת ועדת המנכ״לים בספטמבר 2024 להטיל את האחריות על משרד הרווחה – המשרד סרב לקחת את התפקיד.
עדויות קשות: “אני פוחדת שהמטפלת תעזוב אותי”
בדיון נשמעו עדויות קורעות לב של אנשים עם מוגבלות: כוכי סרוסי, 58, עם 188% נכות: “המטפלת דרשה שלוש פעמים העלאת שכר ואיימה שתעזוב. חייב להיות פיקוח.” אלכס פרידמן, יו”ר “נכה לא חצי בן אדם”:אנחנו לפני קטסטרופה. למה שמישהו יעבוד בסיעוד הקשה בשכר נמוך, כשבבניין ובמסעדות מציעים יותר? עוד שנה אולי לא יהיה מי שיטפל בי.” חנן טל, מנכ״ל הארגון: ״המשבר רק מחמיר. יש מטפלים שמטפלים שנים רבות ולא מאריכים להם ויזה — למה לא לאפשר להם להישאר?”
בוועדה עלתה גם טענה כי חלק מהמטפלים רשומים פיקטיבית אצל עיוורים, ולכן הוחלט שכל אדם עיוור יידרש להגיע בפני ועדה מיוחדת לבדיקת זכאות.
״בישראל – הענף הופך פחות ופחות אטרקטיבי״
לדברי יריב שוריאן, יו”ר אגודת “אחיעוז”, מדינות כמו אירלנד מושכות אליהן עובדים זרים בסיעוד, בעוד שבישראל – הענף הופך פחות ופחות אטרקטיבי. ״למה שיגיעו לסיעוד כשהם יכולים לעבוד בבניין או בעבודות קלות יותר?” אמר.
הוועדה קראה לממשלה להקים מנגנון פיקוח ואחריות מיידי, לפני שהמשבר יעמיק ויותיר אלפי קשישים ואנשים עם מוגבלות ללא טיפול בסיסי.
צילום: דוברות הכנסת : https://photos.app.goo.gl/VgENrvbfvSgvxMBn8
ראה מידע נוסף..
נחמה בוגין, שמאי מקרקעין ומשפטנית, יו”ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל
הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון בתיק לויתן היא אחת ההחלטות המשמעותיות בתחום התכנון והבנייה בעשור האחרון. פסק הדין התקדימי עוסק בשאלה: האם בהערכת שווי המקרקעין יש לכלול את תרומת תמ”א 38 טרם הוצאת היתר בניה - או שיש לנטרל את השפעתה?
ראה מידע נוסף..
אין נפגעים בקריסת גג תחנת הדלק בגבעת אולגה בחדרה. מנהל ההנדסה הוציא צו סגירה למקום
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|