צילום: ח״כ חנוך מילביצקי מתוך שידורי הכנסתועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח”כ חנוך מילביצקי, פתחה בסוף השבוע בדיונים להכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת חוק התקציב הנוסף לשנת 2025. ההצעה נועדה להגדיל את מסגרת ההוצאות הממשלתית בכ־30.8 מיליארד שקל כך שסך התקציב לשנת 2025 יעמוד על כ־650.4 מיליארד שקל התוספת מיועדת בעיקרה למענה לצרכים ביטחוניים ואזרחיים שעלו בעקבות מבצעי “עם כלביא” ו”מרכבות גדעון”.
במקביל, דנה הוועדה בהצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, אשר תאפשר העלאת תקרת הגירעון לשיעור של 5.2% מהתוצר והגדלת ההוצאה הממשלתית לשנת 2025.
שאלות על מימון המלחמה המתמשכת
חברי הכנסת תהו מדוע ההוצאות הצפויות ממבצע “מרכבות גדעון ב’” אינן נכללות כבר בתקציב הנוסף. נציגי משרד האוצר הבהירו כי בשל אי־הוודאות סביב המשך הלחימה, עדיף להימנע מאישור מקדמי של עשרות מיליארדים ללא נתונים מדויקים. “חמור יותר לאשר 30 מיליארד שקל שאנחנו לא יודעים מה הצורך שלהם, מאשר להידרש לפתיחת תקציב נוספת בהמשך”, אמרו באוצר.
במשרד האוצר ובמערכת הביטחון הדגישו כי מרבית ההוצאות הנוספות הצפויות יושתו על תקציב 2026.
התחזיות הכלכליות: גירעון, אינפלציה וריבית
במהלך הדיון הציגו נציגי האוצר נתונים כלכליים עדכניים:
• צמיחת תוצר שלילית ברבעון השני של 2025, לאחר פעילות כלכלית מתונה ברבעונים הקודמים, עם פיצוי חלקי בצריכה הפרטית. כן הוצג כי פרמיית הסיכון של ישראל גבוהה ביחס לתקופה שלפני המלחמה. זאת, לצד עליה בשיעורי התעסוקה והשתתפות בכוח העבודה ביולי וירידה במספר הנעדרים מסיבות הקשורות למלחמה. כמו כן הוצג עי
נצפתה יציבות בגיוסי ההון בענף ההייטק וכי קצב אינפלציה שנותר מעל לטווח היעד של בנק ישראל.
בצד הסיכונים לתחזית הצמיחה בישראל, שעודכנה ל־3.1% בשנת 2025 ו־5.1% ב־2026, התריעו באוצר מפני סיכונים משמעותיים: החרפת הלחימה, זעזועים בכלכלה העולמית, לחצים אינפלציוניים, חוסר אמון משקיעים והתגברות מהלכים בינלאומיים נגד ישראל.
תמר לוי בונה, סגנית הממונה על התקציבים, הציגה את הנתונים ואמרה: “תוספת ההוצאה היא 30.8 מיליארד שקל בקיזוז תוספת הכנסות, כתוצאה מכך הגירעון המעודכן עומד על 5.2%”.
עוד הוצג כי תחזית ההוצאה על תשלומי הריבית גדלה בצורה דרמטית: תוספת של 9.7 מיליארד שקל ב־2025, 13.5 מיליארד ב־2026 וכ־18.6 מיליארד ב־2027.
ביקורת מהח”כים: להגדיל כבר עכשיו את הגירעון ולהימנע מפתיחת תקציב נוספת
חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה הביעו הסתייגויות.
ח”כ ינון אזולאי שאל: “למה לא להמתין עוד שבועיים ולהבין לאן הולכות מרכבות גדעון ב’?”
ח”כ ולדימיר בליאק הוסיף: “מדוע לא להגדיל כבר עכשיו את הגירעון ל־6.2% ולהימנע מפתיחת התקציב בנובמבר? ברור שנחזור לפתוח את התקציב שוב”.
מנגד, באוצר השיבו כי עדיף לפעול בהדרגה ולהעביר כעת רק את ההוצאות הידועות, על מנת לשדר מסר של אחריות תקציבית כלפי השווקים והקהילה הבינלאומית.
ביקורת חריפה נגד הפנסיות במערכת הביטחון: החוב על הפנסיות בישראל מעל טריליון שקל
יו”ר הוועדה, ח”כ חנוך מילביצקי, העלה ביקורת חריפה על נושא הפנסיות במערכת הביטחון. לדבריו, “החוב על הפנסיות בישראל הוא מעל טריליון שקל מדובר על אנשים שפורשים מוקדם מאוד ומקבלים גישור עד גיל 67, מבלי שהדבר נפגע מעבודה נוספת. ובכל זאת, מבקשים להגדיל את הרכיב הפנסיוני ב־16%”.
מילביצקי הוסיף כי “אי אפשר להעלות מע”מ, לבצע קיצוצים רוחביים ולדרוש מאיתנו לאשר תקציב נוסף – כאשר קיימים מקורות של מאות מיליארדים שלא נוגעים בהם”. הוא דרש כי שר האוצר או הרמטכ”ל יגיעו לוועדה ויספקו תשובות ברורות.
נקודת המתח: אחריות פיסקלית מול הצרכים הביטחוניים
נציגי האוצר חזרו והדגישו כי המלחמה אינה “כפופה לתקציב” וכי מדובר במצב חסר תקדים.
באוצר הבהירו: “אנחנו לא רוצים להודיע לעולם שהגירעון מזנק ל־7–8 אחוזים על בסיס הערכות לא מבוססות. עדיף לאשר את מה שידוע לנו כיום, ולשוב לדון בהתאם להתפתחויות”.
ועדת הכספים תמשיך בדיוניה לקראת הבאת החוק להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית. יו”ר הוועדה הדגיש כי ההכרעה הסופית מותנית בקבלת תשובות נוספות ממערכת הביטחון וממשרד האוצר, בעיקר בנושא הפנסיות.