צילום: דוברות הכנסתעדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון סביב סוגיית הפיצוי לנוסעים ישראלים שנאלצו להישאר מחוץ לישראל בעקבות מבצע "עם כלביא". בדיון נשמעה ביקורת חריפה כלפי משרד האוצר ושר האוצר על ההחלטה להתנגד למתווה פיצוי ייעודי לענף התעופה.
לאחר דבריו של נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, דניאל שוורץ, שהודיע כי "שר האוצר החליט להתנגד למתווה פיצויים, תקף יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן תקף: "נראה לך סביר כגוף מקצועי שמשרד האוצר לא רוצה לפצות אף אחד? מה העלות התקציבית שהצגתם לשר? לעמדתו המדינה לא אחראית למה שקרה? שאזרחים נתקעו בחו"ל? זו גם עמדת שרת התחבורה? את העובדים אתם מפצים ואת כל המשק, רק לא את חברות התעופה ואזרחים שנתקעו?".
שמואל זכאי, מנהל רת"א:
"עמדת השרה היא שאין להסתפק ביומיים של הצו, ונוסף על היומיים שחברות התעופה צריכות לפצות, על המדינה לפצות 3 ימים נוספים. ללא השתתפות המדינה היא לא חושבת שעליה לחתום על הצו".
ח"כ ולדימיר בליאק: "מאחר ומדובר בפעולה יזומה של הממשלה עליה לפצות את האזרחים. ככל שהיא חושבת שעליה לחלוק בכך עם גורמים נוספים זה נועד לדיונים פנימיים. עליה לעמוד מול האזרחים. שלחתי הצעה למתווה פיצויים. אפשר היה לסגור את כל האירוע ב-300-250 מלש"ח ולפצות אנשים ברמה סבירה. בחודשים האחרונים שר האוצר מצא 3.7 מיליארד ₪ להעביר סיוע לעזה. אם היו אלו מפונים מקדומים הוא היה מוצא את הכסף. מדובר בשר אוצר שחצן ומנותק. אנשים חייבים לקבל פיצוי ועלינו להתעקש על כך יחד קואליציה ואופוזיציה".
ח"כ שלי טל מירון: "אם נציג אג"ת לא חושף את החלופות שהוצעו לשר ולמה הוא מתנגד, זה תמוה ואומר שיש מה להסתיר. שר האוצר לא סופר את האזרחים כי הם לא בבייס? גם חברות התעופה הפסידו כסף וזורקים את כולם לכלבים, כשהמדינה יכלה לשים כסף בצד לפיצוי, כשמדובר במבצע יזום מראש".
ח"כ אפרת רייטן: "המסר שהאוצר מעביר פה הוא עוד נזק לחברה הישראלית ולחברות שיצטרכו עכשיו גם לשלם לעו"ד ולהיגרר למערכה משפטית, במצב שיכול היה להיפתר, שלא לדבר על מה שזה יעשה לחברות הביטוח, כשמכל האפשרויות בחרתם באוטומט של לא".
היו"ר ביטן: "זו שערורייה מה ששר האוצר עושה, כשאתם יודעים שהמדינה לא תתחמק מתשלום, זה ייקח זמן אבל תשלמו כי האחריות היא שלכם במלוא מובן המילה. יש רה"מ וממשלה ועל שרת התחבורה לפנות אליהם בעניין הזה. נגבש הצעת החלטה שתשמש נגדכם בבימ"ש".
עו"ד רז נזרי, המייצג את חברת ארקיע: "מה שנאמר היום יכול היה להיאמר ברגע הראשון. זה מקרה מובהק שבו מה שלא ישלמו עכשיו בזול ישלמו בהמשך יותר ביוקר. כל גורם עסקי פרטי היה מכניס את היד לכיס במקרה כזה. ברור שיהיו תביעות וזה יתגלגל לפרקליטים ולבימ"ש. חברות התעופה קיבלו הוראות להטיס מטוסים ריקים ולהטיס נוסעים ויש לפצותן בנפרד. זהו נזק ישיר, מקרה קלאסי שמחייב לתפור חליפת פיצויים".
עוז ברלוביץ`, מנכ"ל ארקיע: "ערימות של תביעות מגיעות לחברות התעופה ואנחנו כרגע מתעללים בלקוחות כשאנחנו לא עונים להם. היום ב-16:00 יתקיים דיון ציני של שרת התחבורה בעניין בייס לחברת ויז, דבר שימחק את חברות התעופה, כשבמלחמה ויז הראשונים שברחו מכאן. העברתי מכתב לרה"מ בעניין הפיצויים ולא נענינו".
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר: "במסגרת המבצע נדרשנו לבטל עשרות טיסות ולהעביר מטוסים לחו"ל, אנחנו מקבלים מדי יום תביעות בהיקפים של מיליונים רבים, ואנחנו מבקשים התערבות מידית לקידום חקיקה שתגן עלינו כי בבימ"ש אומרים שביטלנו את הטיסה וזו סיטואציה בלתי אפשרית. בעיתוי ציני יש היום דיון של שרת התחבורה לאפשר לויז להקים כאן בייס".
שלומי זפרני, אל-על: מדיון לדיון אנחנו ממשיכים לגלגל את ציבור הצרכנים ללא מענה או ודאות והגיע הזמן שנייצר פתרונות. אנחנו ראויים לצאת מפה עם החלטה".