
צילום: משרד התחבורה
היסטוריה בחולון. סוף ל"כיכר הדמעות" המיתולוגית (כיכר קוגל) בכניסה המרכזית לעיר. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל`) מירי רגב חנכה היום (ג`) את שיקוע קוגל בעיר שיחליף את כיכר קוגל המיתולוגית שהוקמה לפני עשרות שנים. בטקס החנוכה השתתפו גם ראש עיריית חולון, שי קינן ,מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, ומנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, ונכבדים נוספים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל`) מירי רגב: "חנוכת שיקוע קוגל מהווה אבן דרך משמעותית בחזון המהפכה התחבורתית שאנו מובילים בגוש דן ובישראל כולה".
ראש עיריית חולון, שי קינן: "מדובר בפרויקט משנה מציאות עבור העיר שלנו. שיקוע קוגל יסייע רבות בהתמודדות עם עומסי התנועה ויאפשר לחולון להשתלב טוב יותר ברשת התחבורה המתקדמת של גוש דן. אנו מודים למשרד התחבורה על ההובלה והמחויבות."
שיקוע קוגל הוא פרויקט תחבורתי אסטרטגי שנועד להקל משמעותית על העומסים בתחומי העיר ומחוצה לה, ולשפר את זרימת התנועה באזור כולו. מדובר במעבר תת-קרקעי חדיש, באורך של כ-400 מטרים, המאפשר תנועת כלי רכב ממזרח למערב ללא עצירה בצומת מרומזר – ובכך מפחית עומסי תנועה ומקצר את זמני הנסיעה.
הפרויקט יאפשר הפרדה מפלסית בין תנועת כלי הרכב לבין הקו הירוק של הרכבת הקלה, שיחצה את הכיכר במפלס העליון מכיוון שדרות לוי אשכול לשדרות קוגל (צפון-דרום).
מדובר בפרויקט הנדסי מתקדם, הכולל עבודות חפירה, בטון, סלילה, שדרוג תשתיות תת-קרקעיות ועיליות, שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית – כל זאת לרווחת תושבי העיר והאזור.
במסגרת העבודות בוטלה "כיכר הדמעות" המוכרת, ובמקומה הוקם צומת מרומזר חדש המותאם לצרכי התחבורה העכשוויים של העיר. הגישה לרחובות הלוחמים ומקווה ישראל מתאפשרת כעת דרך השיקוע החדש.
הכיכר מכונה "כיכר קוגל" על שם הרחוב הראשי החוצה אותה, אך שמה הרשמי הוא "כיכר הלוחמים", ומנציח את חללי צה"ל והמחתרות בני העיר חולון. עם זאת, רבים מכירים אותה בשמה העממי "כיכר הדמעות". עקב מיקומה של הכיכר סמוך למשרד הרישוי בחולון, היא מהווה חלק מהמסלול הקבוע של מבחן הנהיגה המעשי, "הטסט", של מרבית תושבי גוש דן. מורכבות ההתנהלות בכיכר, הכוללת 3 נתיבי תנועה וסובלת מעומסי תנועה ברוב שעות היום, נבחנים רבים מבצעים טעויות במהלך הכניסה והיציאה ממנה, מה שמוביל לכישלון בטסט - ומכאן השם "כיכר הדמעות".
במהלך השנים נעשו ניסיונות לווסת את זרם התנועה בכיכר ולשפר את בטיחותה, לרבות הצבת רמזורים בכניסות לכיכר, אך המצב נשאר מורכב- עד לפתרון הנוכחי אשר ביטל אותה לחלוטין.
שיקוע קוגל הוא נדבך חשוב בעבודות לקראת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, שחלקו הדרומי צפוי להיפתח בשנת 2028. הקו הירוק יחבר את ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה, ויהווה תשתית מרכזית לשדרוג התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב – כחלק ממערכת כוללת שתכלול בעתיד גם את המטרו.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל`) מירי רגב: "חנוכת שיקוע קוגל מהווה אבן דרך משמעותית בחזון המהפכה התחבורתית שאנו מובילים בגוש דן ובישראל כולה. משרד התחבורה בראשותי קידם תכנון חכם המשלב פתרונות לטווח המיידי עם היערכות לעתיד. השיקוע יאפשר לתושבי חולון והסביבה להתנייד בקלות ובמהירות, ובה בעת מכין את התשתית לקראת הקו הירוק של הרכבת הקלה שיפעל כאן ב-2028. אני גאה בשיתוף הפעולה המוצלח בין משרד התחבורה, עיריית חולון ונת"ע שהוביל להצלחת הפרויקט המורכב."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "שיקוע קוגל מהווה פתרון הנדסי מתקדם שמשלב מספר יתרונות תחבורתיים משמעותיים. ראשית, הוא מאפשר זרימת תנועה חופשית בציר מזרח-מערב ללא עצירה ברמזורים, דבר שיקצר משמעותית את זמני הנסיעה לתושבי האזור. שנית, השיקוע משתלב באופן אופטימלי עם תוואי הקו הירוק העתידי, שיעבור במפלס העליון בכיוון צפון-דרום, ובכך יתאפשר תפקוד מיטבי של שני אמצעי התחבורה ללא הפרעה הדדית. בהובלת השרה רגב, משרד התחבורה מיישם ראייה מערכתית כוללת של פתרונות תחבורה משולבים לטובת כלל משתמשי הדרך."
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע: פתיחת שיקוע הלוחמים , ארוע מרגש עבור נת"ע ועבור העיר חולון כולה, המצטרף לפתיחת גשר סיירים שנפתח לאחרונה בדרך למהפיכה התחבורתית העתידה לשנות את העיר חולון, עם הקו הירוק ו3 קווי מטרו. רשת הרכבות והמטרו יסיעו מליוני נוסעים מדי יום ברחבי גוש דן, ללא פקקים, בנוחות ובטיחות, לרווחת הנוסעים. נת"ע מודה לראש העיר חולון ותושביה על שיתוף הפעולה ואורך הרוח.