צילום: שאטרסטוק
הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ אלי דלל התכנסה לדיון חירום בעקבות מקרה התאבדות הנערה בעכו. הדיון עסק בנושא החרם במערכת החינוך, ובמסגרתו נשמעה עדותה של צ`, אם הנערה שהתאבדה בשבוע שעבר.
צ`, שרק קמה מהשבעה, פנתה לחברי הוועדה ואמרה: "אני מוציאה ממני את הקול של הבת שלי. הבת שלי כבר לא בחיים, בואו ננסה להציל את הילדים שעדיין בחיים. יש חוק שאפשר ליישם אותו, שתהיה יועצת בכל בית ספר, שיסתובבו בהפסקות, שיראו מה קורה. אם המורות בהפסקה יסתכלו על הילד הבודד אנחנו נציל נשמות. להציל את הבת שלי אני כבר לא יכולה, זו ילדה שבאה אחרי 15 שנה, אין לי עוד ילדים. השליחות שלי זה שלא יקרה דבר כזה לילדים אחרים. מחר ישכחו את הזה, אני לא רוצה שישכחו, בשביל זה אני נלחמת. כשהיא הייתה בחיים, היא אמרה לי שהיא רוצה לספר את הסיפור שלה בשביל ששום ילד לא יסבול כמו כמותה.
לקחתי אותה לחינוך ביתי, התחלתי לחשוד, עשיתי אבחון שלצערי הרב הגיע ביום שהיא נפטרה ויצא שהיא על הרצף. אני לא יודעת מה זה, רק אחרי שהתחלתי לחקור התחלתי להבין את המשמעות, ילד על הרצף שלא מאובחן כל השנים, לא מוצא את עצמו. בכל אבחון פסיכולוגי שעשיתי בעבר כתוב בסוף לעשות אבחון תקשורת בקהילה. יש לי מסמכים שיעידו, לאחר אבחון פסיכיאטרי, שאין לה שום בעיה פסיכיאטרית. למה למורה יש זכות מבלי להכיר אותי להגיד שהיא פסיכיאטרית?
יש עדויות של ילדים מהבית ספר שכל יום היו מציקים לה, מרביצים לה, היא הייתה הולכת לישון בלילה עם סיוטים. צריך לתקן את החוק כדי שילדים אחרים ינצלו. אתמול ניגש אלי אבא, וסיפר שהילדה שלו עוברת חרם בבית ספר ושניסו לאנוס אותה, ושכל רגע הוא מפחד שהבת שלו תעשה מה הילדה שלי עשתה. אני מכירה ילד בעכו שתפסו אותו רגע לפני שהוא קופץ מקומה חמישית
הבת שלי הייתה היום בחיים אם מערכת החינוך הייתה מתנהגת אחרת, לא מתנערת ממנה ולא רואה אותי כאדם שקוף."
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי דלל: "התכנסנו לדיון חירום, יש לנו אחריות כבדה. קיימנו בשנתיים האחרונות דיונים בנושא מניעת אובדות בקרב ילדים ובני נוער. הפקנו לקחים, מסקנות, המלצות ולצערי אנחנו כנראה לא מספיק מודעים ולא מספק ערים.
אנו מתכנסים היום בצל הטרגדיה שאירעה בעכו. אני כיו"ר הוועדה חש אחריות רבה ועמוקה למנוע מקרים דומים בעתיד. עלינו לוודא שמערכת החינוך מספקת סביבה בטוחה, שהסביבה תהיה ערה לסימני המצוקה. אנחנו צריכים לנתח ולנתר את הסימנים ולפעול במהירות ונחישות כאשר מתגלים הסימנים האלה. אנו כחברה לא יכולים להרשות לעצמנו מקרים כאלה, חייבים לטפח ערכים של סובלנות, קבלת השונה ושכל ילד וילדה ירגישו שייכים, בטוחים ואהובים."
ח"כ פנינה תמנו שטה: "לא יכול להיות מצב שעשרות אם לא מאות ילדים שמים קץ לחייהם ואנחנו בכלל לא יודעים מה מספר הילדים שמנסים להתאבד. זו לא גזירת גורל, אנחנו חייבים להיות שם. אין שום הצדקה לאירוע שבו ילד וילדה שמים קץ לחייהם רק כי לא הייתה כתובת אחת שיכולה לתת להם מענה ותקווה."
לטענת מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה במשרד החינוך, יש מדיניות ברורה לקידום מוגנות, במסגרת תוכנית שהשיק לאחרונה שר החינוך להתמודדות עם חרמות. התוכנית כוללת הקמת מוקד ייעודי שמאפשר לילדים, הורים וצוותים חינוכיים לפנות אליו. בנוסף, שיעורים ייעודים בפיתוח מיומנויות חברתיות, לכידות חברתית והתמודדות עם התופעה. כמו כן, יש הכשרות ייעודיות לצוותים חינוכיים והרצאות להורים לצד קמפיין תקשורתי שתיווך את המענה הטלפוני החדש.
עידו דון יחיא ממשרד מבקר המדינה אמר כי המבקר פנה לשר החינוך וביקש להקים ועדת בדיקה על המקרה.