
צילום: שאטרסטוק
בצל הנתונים הקשים של הקטל בדרכים - למעלה מ-40 הרוגים בינואר השנה ואחרי שבשנה שעברה זינק מספר ההרוגים בכבישים ב-20% (436 הרוגים)- התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת אתמול (יום ב׳) להמשך סדרת ישיבות העוסקות במאבק בקטל בדרכים, ועסקה בהגברת אכיפה בעזרת שימוש באמצעים טכנולוגיים ואלקטרוניים.
במהלך הדיון עלה כי בישראל יש כ-200 מצלמות ואמצעי אכיפה דיגיטליים אחרים פעילים. גלעד כהן, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר כי צריך להכפיל את זה פי 10, שכן בעולם היחס הוא 200 אמצעים למיליון תושבים. ח"כ שלי טל מירון, שמילאה את מקומו של היו"ר, אמרה כי צריך להתייחס לקטל בדרכים כיעד לאומי ולנהל מלחמה בעניין, וציינה כי השרים צריכים לתעדף זאת בעבודת המשרדים.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
על פי נתוני המשטרה, למטרות אכיפה יש 210 ניידות במשטרת התנועה ועוד 175 ניידות במחזות. בנוסף, 70-80 ממצלמות א3 פעילות לצד עוד 58 מצלמות טקטיות. ראש מדור אכיפה דיגיטלית באגף התכנון במשטרה, סנ"צ סטפן ספר, ציין כי מערכת אכיפה נוספת שהמשטרה עובדת עליה עשויה להיות שובר שוויון: ״אם יהיה תקציב אז תוך חודש המקטע עובד, אבל אנחנו בתקציב קיום ומנסים למצוא לזה את הכסף. יש תכנון ל50 מקטעים בשנה הראשונה".
נציגת המשרד לביטחון לאומי, עו"ד ליאת אליהו סבן, ציינה כי כבר שנים מנסים לקדם תיקוני חקיקה לאכיפה דיגיטלית, והוסיפה כי הדבר נמצא באחריות משרד המשפטים. ח"כ טל מירון שאלה למה זה לא מגיע לכנסת ואליהו סבן השיבה כי מדובר בתהליכים מורכבים. היא אף ציינה כי לאחרונה התחלף שר במשרד וצריך לקבל את עמדתו.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ב-2024 היו למשטרה ולמשרד לביטחון פנים 162 מיליון שקל לטכנולוגיות, כך שניתן היה לתעדף את הכספים ולקנות מצלמות. תקציב 2025 עדיין לא אושר, אומר נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ולכן יש בבסיסו 85 מיליון שקל לטכנולוגיות ולא ידוע עדיין מה תהייה התוספת.
ח"כ טל מירון אמרה בסיום הדיון כי הוועדה מבקשת לתקצב תקצוב ייעודי את מיזם שומרי הדרך ומצפה לקבל תכניות עבודה של המשרד לביטחון לאומי והמשטרה, עם יעדים, לוחות זמנים ותקצוב של אכיפה באמצעים טכנולוגיים בתוך כחודש.