|
|
|
|
|
ממוצע הפליטות של פחמן דו חמצני בישראל גבוה משל אירופה
|
|
דוח חדש של המשרד להגנת הסביבה קובע כי ממוצע הפליטות של פחמן דו חמצני בישראל גבוה משל שבאירופה אף שעלתה כניסת כלי רכב חשמליים
הדוח שהמשרד מפרסם מנגיש מידע סביבתי לציבור ומייצר תמונת מצב ברורה של התפלגות דרגות זיהום האוויר של כלי רכב חדשים לכל יבואן ואת ממוצע פליטות גזי החממה מכלי רכב אלה.  צילום: שאטרסטוק כלי רכב פרטיים גורמים לכ-48% מפליטות מזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה כבישית ו-65% מפליטות גזי החממה מכלי רכב בישראל. העלות החיצונית של מזהמי אוויר וגזי חממה מכלי רכב פרטיים מוערכת בכ-3 מיליארד שקל בשנה. מדינת ישראל קבעה בהחלטת ממשלה מס` 171 מעבר לכלכלה דלת פחמן כי "הגבלת כמות פליטות גזי החממה מרכב חדש, שמשקלו הכולל עד 3.5 טונה, הנרשם החל משנת 2030, לכמות השווה לעד 5% מכמות פליטות גזי החממה הממוצעת לרכב חדש". לפי היעד שנקבע, בשנת 2030 כל כלי הרכב הפרטיים החדשים יהיו כלי רכב שאינם פולטים ישירות מזהמי אוויר. על פי הדוח, בשנת 2022 ממוצע הפליטה בישראל עמד על 128.3 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת אירופה שבה עמד הממוצע על 108.1, הבדל של כ-20%. זאת אף שקצב כניסתם של כלי רכב חשמליים היה דומה: 10% בישראל מול 12% באירופה. בשנת 2023 הפער בין הממוצעים הצטמצם אך עדיין ממוצע הפליטה בישראל היה גבוה יותר מזה שבאירופה – 115.5 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת אירופה שבה עמד הממוצע על 106.6. זאת אף שקצב כניסתם של כלי רכב חשמליים היה גבוה יותר בישראל – 18% לעומת 14% באירופה. באירופה ממוצע הפליטות מוסדר ומוגדר בחקיקה ומאפשר להבטיח שהשוק נע בכיוון הנכון. המשרד סבור כי יש לפעול ולהקים בישראל מנגנון יעדי פליטות לכלי רכב חדשים להבטחת עמידה ביעדים. המשרד מקדם הקמת מנגנון זה עם המשרדים השותפים – משרד האוצר, משרד התחבורה ומשרד האנרגיה. בהתייחס להתפלגות דרגות זיהום אוויר, בשנים 2023-2022 כ-27% מכלי הרכב היו בדרגות זיהום אוויר 2-1 (כלי רכב מופחתי זיהום). עם זאת בשנת 2023 נרשמה עלייה בשיעור כלי הרכב בדרגות זיהום אוויר 15-14 (כלי הרכב המזהמים ביותר) – מ-17% ל-26%. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "איכות האוויר בערים שלנו תלויה במידה רבה באופן בו נבחר לנוע בהן. הצבנו יעד לאיפוס פליטות מכלי רכב חדשים החל משנת 2030, ופרסום זה בא להציג היכן אנחנו נמצאים היום ולאן עלינו להגיע. הנגשת המידע לציבור על מנת שיוכל להבין את המשמעויות של קניית רכב נקי היא חשובה. כדי להצליח לעמוד ביעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולצמצום זיהום אוויר אנחנו צריכים לקדם מעבר לתחבורה נקייה".
חדשות נוספות
אושר בטרומית אפיון הרשויות המקומיות על בסיס מדד חברתי כלכלי יתבצע באמצעות שני מדדים: מדד הרשויות המקומיות ומדד היישובים
ראה מידע נוסף..
בתום דיון סוער על חוק שיקום תקומה הודיע יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: לא יהיה קיצוץ רוחבי בתקציב תקומה והחקיקה תסתיים עד סוף החודש. לאורך הדיון עלה חשש של ראשי רשויות העוטף מפגיעה זוחלת בתקציב תקומה והם ביקשו שלא להחזיק את התושבים כבני ערובה
ראה מידע נוסף..
מיזם חדש של עיריית כפר סבא יאפשר את ניטור צריכת המים של אזרחים ותיקים עריריים, במטרה לזהות מצבי חירום ולסייע בקבלת סיוע בזמן אמת
ראה מידע נוסף..
בכל שנה נשרפות במדינת ישראל בין 250,000 ל- 294,000 טונות פסולת עירונית, ועוד כ-315,000 טונות של פסולת חקלאית צמחית. 44% מפסולת הפלסטיק החקלאית אינה מטופלת בצורה נאותה וחלק גדול ממנה נשרף. קיים מחסור חמור בתחנות ניטור - רק 6 מתוך 160 תחנות הניטור בארץ ממוקמות ביישובים ערביים
ראה מידע נוסף..
״מחדל של הממשלה וכישלון מתמשך״, כך הגיבו נציגי רשויות וגופים סביבתיים בדיון לנזקי עבריינות סביבתית בוועדת הכלכלה. מנכ"ל עתיד לעוטף קרא למשרד להגנת הסביבה לדאוג להפסיק הזרמת שפכים לנחל שקמה; ח"כ שלי טל מירון קראה לשרה להתייצב פיזית ולפעול. ראשת מועצת גזר: צריך לעבוד ביחד עם המשרד להגנת הסביבה כי כשאנחנו רבים איתם המזהמים יושבים בצד ומתים מצחוק״.
ראה מידע נוסף..
מיזם חדש של עיריית ירושלים מנצל תשתית של עמודי תאורה הפרוסה ברחבי העיר לטובת הוספת שקעי טעינה לכלי רכב חשמליים. על פי התכנון, יוקמו בשנת 2025 עוד כ-200 שקעים ברחבי העיר, תוך מתן דגש על שקעי טעינה מהירה
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|
|