ילדים ובני נוער בחברה הבדואית מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בתקופה הזו של המלחמה הן בשל מיקומם הגיאוגרפי והן בשל הרקע התרבותי והחברתי. לעיתים, הם חשופים למצבי משבר ואי-ודאות, שמשפיעים קשות על התפתחותם.
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר הוועדה, ח"כ דלל סייר ביישובים הבדואים בצפון ונפגש עם ראשי היישובים ואנשי החינוך: ״חוויתי באופן בלתי אמצעי את האתגרים היומיומיים שבני הנוער הבדואים מתמודדים עמם. ואולם, מה שבלט בעיניי במיוחד, הוא החשיבות העצומה שיש לחינוך בכלל ולפעילויות החינוך הבלתי פורמלי עבורם בפרט״.
דלל ציין כי במסגרת מועדוני הנוער, הסדנאות וקבוצות התמיכה, בני הנוער זוכים למרחב בטוח להתפתחות, לביטוי עצמי ולרכישת כלים חיוניים לעתידם. ״בהקשר זה, החינוך הבלתי פורמלי הוא משאב חיוני שיכול להעניק להם מענה חשוב. פעילויות חברתיות, העשרה ותומכות במסגרת מועדוני נוער, סדנאות ועוד. יכולות לספק להם ביטחון, יציבות ותעסוקה בונה, אפילו בתקופות קשות כמו שאנו כעם חווים כעת ותושבי הצפון חווים במיוחד״, הוא הוסיף. למרבה הצער, הדגיש דלל, בשטחים הבדואיים בצפון, פעילויות אלו פעמים רבות מוגבלות או אינן זמינות בכלל. התוצאה היא שבני הנוער נותרים ללא מענה חיוני, דבר שפוגע קשות בהתפתחותם הרגשית, החברתית והלימודית.
ח"כ יוסף עטאונה: "אי אפשר להתעלם מגל הרציחות והאלימות בחברה הערבית ועל רקע זה במיוחד החשיבות של החינוך הבלתי פורמלי, איפה הילדים בגילאי תיכון מסתובבים, איזה מתנ"סים קיימים, אילו תוכניות. אם אנחנו כחברה לא נספק את המסגרות הנורמטיביות לילדים האלה הם ימצאו את עצמם במסגרת אחרת שאף אחד מאיתנו לא רוצה אותה."
לדברי שירין חאפי נטור, מנהלת אגף החברה הערבית במשרד החינוך, החברה הבדואית בצפון היא חלק מהחברה הערבית בצפון ומקבלת את מה שמגיעה לה באופן יחסי. ״כל שורה בתקציב שהולכת לחברה הערבית הולכת גם לחברה הבדואית בהתאם לגודלה באוכלוסייה. לא אמור להיות פער ואם זה קורה אז אנחנו נכנסים לתמונה״, אמרה חאפי נטור והוסיפה: ״יש 11 ישובים במחוז צפון, אנחנו באים לרשות ושואלים אותה מה התוכנית שהיא רוצה לבנות ומה התעדוף שלה. חומש מתקצב את יחידות הנוער על פי החוק. מרכזי צעירים מופעלים על ידי תוכנית 360 בין משרדית, למרות שזו תוכנית בין משרדית אם ימצאו לנכון ויתנו לנו תקציב אנחנו מוכנים להפעיל את התוכנית."
לינא סולטאן בשארה, ממונה על תיאום זכויות ילדים ונוער בחברה הערבית, במשרד המשפטים טענה כי יש תיאום בין המשרדים וכי לא קיבלה פניות בנושא.
מוסא חליף מפקח בתי ספר יסודיים במגזר הבדואי: "בחינוך הבלתי פורמלי בצפון אנחנו עוסקים בזירה בית ספרית, יש גם תנועות נוער. ברמה הרשותית אנחנו גם פועלים בכמה זירות בתחום החברתי ביוזמות קהילתיות. תקצבנו את כל הרשויות והתוכניות כולן אושרו. יש לנו גם מעקב על הביצוע."
יו"ר הוועדה, ח"כ דלל: "אני קורא לכולנו להשקיע משאבים ומאמצים מוגברים בפיתוח והרחבה של תשתיות החינוך הבלתי פורמלי במגזר הבדואי בצפון. עלינו להבטיח כי בני הנוער הללו יוכלו ליהנות מפעילויות משמעותיות שיסייעו להם להתמודד עם האתגרים הייחודיים שהם חווים. כמו כן, חשוב שנעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הקהילות הבדואיות גם בדרום וגם בצפון וכמובן עם אנשי הדת והחינוך של המגזר, על מנת להבין את הצרכים המיוחדים שלהם ולספק להם את התמיכה והשירותים המתאימים ביותר.
אני מאמין כי השקעה בחינוך הבלתי פורמלי עבור בני הנוער הבדואים תהווה מנוף משמעותי לקידום הזדמנויות שוות, הכלה חברתית ושיפור במצבם הכולל. זוהי הדרך להבטיח כי גם הם יוכלו לממש את הפוטנציאל המלא שלהם ולהשתלב בחברה בצורה בריאה ומיטבית."