המושב, בהנחיית ירון דוד פליישמן - מנהל תחום בכיר האצה דיגיטלית בשלטון המקומי במערך - עסק בהצגת פתרונות, שירותים ומוצרים דיגיטליים אשר פותחו בממשלה וברשויות המקומיות הנותנים מענה חכם ורלוונטי לצרכי השעה, וכלל דוברים ממערך הדיגיטל הלאומי ומהרשויות המקומיות.

חברי מערך הדיגיטל בדוכן המערך שהוקם כחלק מתערוכת החדשנות בוועידה
● שירה לב עמי, ראשת מערך הדיגיטל הלאומי נשאה את דברי הפתיחה בהם הציגה את תפקידה המתפתח של הבינה המלאכותית בעבודת הרשויות המקומיות. בדבריה, לב עמי התייחסה לכניסת הבינה המלאכותית לחיינו כנקודת פיתול דרמטית, המתרחשת זה עתה בעידן הטכנולוגי. כמו כן, היא סיכמה כי ככל שנלמד לרתום את כלי הבינה המלאכותית לטובתנו, נוכל להגדיל את אפקטיביות היכולת שלנו לעשות את עבודתנו נאמנה לרווחת אזרחי ישראל.
● רותם רשטיק עינב, מנהלת אגף אסטרטגיה חדשנות ודיגיטל בעיריית גני תקווה הציגה כלי דיגיטלי לניהול קהילות. לדבריה, אחד מאתגרי הרשויות כיום הוא תיאום, ניהול ופרסום יוזמות, אירועים ופעילויות מחד מצד גורמים ברשות המקומית, ומאידך מצד התושבים. אתגר זה פגש את הכאב הלאומי ביתר שאת, והדגיש את הצורך של התושבים בפעילויות הפוגה, התנדבויות ומפגשים קהילתיים. לשם כך, בעירייה יצרו מרחב ייעודי לתושבים בו ניתן למצוא את כלל הפעילויות המתקיימות בעיר בקלות, לפי תחומי עניין, עם ממשק אחיד להרשמה ועדכונים, וכן לוח אירועים מלא המתעדכן אוטומטית באתר העירוני.
● יהוד מרסיאנו, מנהל היחידה לשירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי הציג את קטלוג השירותים של מערך הדיגיטל לשלטון המקומי. במוקד דבריו עמדה מערכת ההזדהות הלאומית ובתוכה הפלטפורמה של האיזור האישי (MYGOV), המרכז את כלל השירותים הרלוונטיים במקום אחד, תוך יצירת חוויה משופרת מבחינת אבטחה, ביצועים ונוחות. האתגר הנוסף שהציג מרסיאנו קשר לעבודת הרשות בנושאי רכש, התקשרויות ומכרזים, המאופיינת לרוב בתהליכים ארוכים, מרובי שלבים ושאינם דיגיטליים. הפתרון המוצע על ידי מערך הדיגיטל הוא הנגשת מערכת "יהלום" הממשלתית לרכש מקוון לשימוש הרשויות, שתוכל לסייע לחסכון בזמן ועלויות כדי לאפשר ניהול ובקרת מינהל תקין פשוטה, ולהגדיל את התחרות העסקית.

● כרמל טל, מנכ"לית מועצה אזורית גזר הציגה את IGEZER, מערכת לניהול התושבים בצורה רוחבית ויצירת שירותים מותאמים אישית. אחד האתגרים שניצבו לנגד עיני מנהלי הרשות, הוא ריבוי מערכות מיושנות ולא מסונכרנות שבהן התושב נדרש לבקש שירות. לאחר תהליך בו הוגדר עקרון הזיהוי של תושב באמצעות מספר תעודת הזהות שלו בלבד, ניתן היה ליצור מערכת אחודה של מוקד, CRM ואתר אינטרנט הפועלת עבור התושב. מערכת IGEZER, מכילה בתוכה את כלל השירותים לתושב במקום אחד: מוקד, שירותים חברתיים, זימון תורים, אירועים, גביה, ביטחון וחירום ועוד. בנוסף, מערכות המועצה מתממשקות לרשות האוכלוסין בתדירות שבועית, המאפשרת עבודה יעילה ומבוססת נתונים בעיתות חירום ושגרה.
● ד"ר אפרת אהרונוב, מנהלת תחום דאטה לשלטון המקומי במערך הדיגיטל הלאומי תיארה את השלכות המחסור בדאטה בתקופת החירום. בשל כך, נבנו פתרונות של מערכות ויישומים ייעודים כדי לתת מענה מיטבי, כמו למשל, "אלומה", הנמצאת בפיתוח, מערכת המאגדת מידע ממספר מערכות פנימיות של הרשות ומערכת האוכלוסין. יישום "שיבולת", כלי מקומי המאפשר איחוד נתונים ממערכות פנימיות שונות ברשות המקומית וקבצים נבחרים ממערכת מס"ר ישירות לקובץ אקסל מאורגן; מערכת יחד, הכוללת פיתוחים שנעשו בהתאם לצרכי הרשויות המקומיות וכן מערכת אמו"ן (איחוד מידע ונתונים), המאפשרת תמונת מצב לאומית וקבלת מידע אגרטיבי לטובת קידום החלטות מבוססות נתונים.
● עו"ד לילך חיים אידלברג, חברת מועצת העיר נהריה הציגה את המערכת הרשותית לטיפול באוכלוסיות נתמכות בחירום. המערכת המקומית נותנת מענה מבוסס דאטה לפינוי יעיל ומהיר של אוכלוסיות בעיר שאינן יכולות להתפנות עצמאית (כדוגמת אזרחים עם מוגבלויות וכו`). התהליך נשען על חמ"ל מתנדבים ומיפוי דיגיטלי של התושבים ודרכי הפינוי המהירות ביותר, תוך מעקב אחר האוכלוסייה עד לנקודת היעד.
.jpg)
● אסף וייס, מנהל המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית קמפוס IL במערך הדיגיטל הלאומי הציג את מרחב הלמידה הדיגיטלי ברשויות המקומיות. במסגרתו, קמפוס IL מציע מגוון של 500 קורסים איכותיים וחינמיים לרווחת תושבי הרשות, כדי לאפשר למידה מרחוק בחירום, תוך מתן דגש על רשויות מפונות ומתפנות. המיזם מציע אתר ייעודי לעירייה בו התושבים יכולים להיחשף לקורסים רלוונטיים ומותאמים עבורם. בשלב הבא, המיזם פועל להקמת מרחב למידה פיזי בו תתקיים למידה היברדית שתסייע לכלל מגוון הגילאים והצרכים ברשות.
● ד"ר שרון אפריל, מנהלת הצוות הבין משרדי לקידום הדיגיטל בשלטון המקומי במערך הדיגיטל הלאומי ומשרד הפנים סיכמה את המושב בהצגת עבודת הצוות הבין משרדי לקידום מדיניות הדיגיטל בשלטון המקומי ותחומי הליבה בהם עוסקת היחידה. התחום הראשון הוא אסטרטגיה ומדיניות המוביל את כתיבתה של אסטרטגיית דיגיטל לשלטון המקומי ועוסק בממשקי מידע בין הממשלה לשלטון המקומי, לצד קידום בניית תשתיות דיגיטליות ברשויות המקומיות. התחום השני הוא שירותים דיגיטליים ויישום, במסגרתו פועלים ליצירת תשתית לשירותים רוחביים לרווחת עובדי הרשויות המקומיות, התושבים, בעלי העסקים והמבקרים בתחומן. התחום השלישי הוא סייבר ותשתיות, במסגרתו פועלים לטובת חיבור הרשויות המקומיות לענן ולתשתיות סייבר והתאמת המדיניות לתקופת החירום, תוך שיתוף פעולה בין מערך הדיגיטל הלאומי, מערך הסייבר הלאומי, משכ"ל, מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים. התחום הרביעי הוא האצה דיגיטלית כציר השינוי, במסגרתו ניתן תקצוב לפרוייקטים דיגיטליים ברשויות, מתקיימות הכשרות הון אנושי, פועלת קהילה ייעודית לעידוד למידת עמיתים, קידום שיתופי פעולה ומתן ידע בתחום וכן מופעלות תכניות לקידום חדשנות ודיגיטל ברשויות .
המיזם הלאומי 265 - דיגיטל בשלטון המקומי מהווה במה מרכזית להיכרות עם פעילות מערך הדיגיטל הלאומי ומשרד הפנים לקידום התחום בקרב הרשויות המקומיות, ודרכו ניתן להתחבר לעבודת היחידה, לקדם למידת עמיתים, שיתופי פעולה וידע בין רשויות מקומיות ולהשתתף במגוון הכשרות המיועדות לעובדות ועובדי הרשויות המקומיות.
ניתן למצוא את כלל החומרים הקשורים למושב וחומרים רבים נוספים באתר המיזם בכתובת
go.gov.il/265לפרטים נוספים ניתן לפנות ליעל אוחיון, מנהלת המיזם הלאומי 265 במספר 054-6845671 או במייל 265@digital.gov.il