החל מה-1 בספטמבר כל רוכב אופניים וקורקינט שיימצא רוכב ללא לוחית רישוי ייאלץ לשלם 100 שקל קנס, החל מספטמבר 2025 יגדל הקנס לסכום קבוע של 750 שקל. הטלת הקנסות הכספיים אמורה הייתה להיכנס היום (1.8) לתוקף ונדחתה ל-1 בספטמבר בעקבות מספר נמוך של נרשמים.
צילום: דוברות עיריית לודבהתאם לתיקון, בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (גילם מעל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה) מחויבים ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי על הכלים. מספר הרישוי יהיה אישי לתושב, וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם.
התקנות אושרו בתחילת השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובעלי האופניים והקורקינטים החשמליים קיבלו תקופת היערכות של חצי שנה כדי להירשם באתר ולקבל מספר רישוי, להטביע לוחית זיהוי אצל מטביע מורשה ולהתקין אותה על כלי הרכב. השבוע נדחתה אכיפת החוק ל-1.9.
כיום, עפ"י הערכות, נוסעים בכבישי ישראל יותר מ-400 אלף קורקינטים ואופניים בעלי מנוע חשמלי, כאשר 1% מהם בלבד נרשם במערכת. גובה הקנס למי שייתפס מ-1 באוגוסט השנה ללא לוחית רישוי על הקורקינט או על האופניים החשמליים הוא 100 שקל. באוגוסט 2025 יועלה הקנס ל-750 שקל.
במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציינים, כי שנת 2023 הייתה שנת שיא בנפגעי תאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים ומספרם עולה משנה לשנה. בשנה זו אושפזו 805 בני אדם, מחציתם מתחת לגיל 20.
כיצד מתכוננים ברשויות לשינוי החוק?העיריות תל אביב, רמת גן וגבעתיים פועלות להסדרת נושא האכיפה, לצד הקמת עמדות פופ אפ בהן תהיה אפשרות להתקין את לוחית הזיהוי למזמינים מראש, בלוד ואילת מתכוננים להגברת האכיפה ובאשדוד מודיעים כי מתבצע מעקב אחר כל כלי על מנת לבדוק עמידה במדדים שקבעה העירייה.
על פי נתוני משרד התחבורה, 91 תאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים היו ברמת גן ובגבעתיים בשנת 2023 – 70 תאונות ברמת גן ו-21 בגבעתיים. בעיריית רמת גן מתכוונים במהלך השבועות הקרובים להציב עמדות בעיר למתן אפשרות להרשמה והתקנת לוחיות זיהוי.
עיריית תל אביב-יפו מתכוונת להציב בין התאריכים 15.7.24 - 15.08.24 עמדות פופ אפ ברחבי העיר, בהן תהיה אפשרות להתקין את לוחית הזיהוי למזמינים מראש. בנוסף, על שבילי אופניים מרכזיים בעיר יודבקו מדבקות רצפה גדולות נושאות הכיתוב "רק עם לוחית, הרכיבה חוקית".
לצד זאת, נפרסו עשרות מצלמות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו לצורך אכיפה. המצלמות - שמוצבות במיקומים חשובים, בדגש על מיקומים בהם הרוכבים רוכבים על מדרכות ומרחבי הליכה באופן לא חוקי המסכן את הולכי הרגל - מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית. בנוסף ללוחיות הרישוי, לאחרונה הצטרפו למערך הפיקוח העירוני גם 50 פקחים חדשים להיערך לתגבור האכיפה בנושא.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "הנה זה קורה – החל ב-1.9 בעלי כלים חשמליים יחויבו לפי חוק להנפיק לוחית זיהוי. בשביל לחסוך לכן ולכם זמן, בחודש הקרוב יוצבו ברחבי העיר עמדות פופ אפ שבהן תוכלו לאסוף ולהתקין את לוחית הזיהוי שהזמנתם מראש באתר העירייה".
בעיריית לוד מודיעים כי החל מה-1.9 יגביר הפיקוח העירוני בלוד את נגד קורקינטים ואופניים חשמליים ללא לוחית רישוי. "זאת לנוכח העלייה התלולה במספר התאונות בהם מעורבים כלי רכב אלו בשנים האחרונות ולצורך זיהוים. הרישום הוא פשוט ומהיר ואחר כך צריך לגשת לאחד המתקינים הרשומים כדי למנוע קנסות מיותרים".
עיריית אשדוד לא המתינה עד לדקה ה-90 והשלימה לאחרונה רישום של כל הכלים שברשותה. אמנון לוי, קצין בטיחות בתעבורה ומנהל צי הרכב של עיריית אשדוד, מציין כי "ביצענו את תהליך הרישום במשרד התחבורה ועל כל הכלים הותקנו לוחות זיהוי כהוראת החוק". עוד מציין לוי כי בעירייה מנהלים גם דוח מעקב אחר כל כלי על מנת לבדוק עמידה במדדים שקבעה העירייה.
מעיריית אילת נמסר, "במסמך שפורסם על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עלה כי 28 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. באילת בשנה זו אירעו 45 תאונות, אחת מהן קשה. כתוצאה מכך הוחלט כאמור במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים על "חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב" החל מתאריך ה- 1.9 השנה.
בהתאם לתקנות החדשות, בעת רישום רכב קיים או ברכישת רכב חדש, על בעלי הרכב לבצע רישום מקוון חד פעמי באמצעות מספר תעודת זהות. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום.