מועצה אזורית שדות נגב. צילום: CC BY , wikimedia, Ariel Palmon
ההצעה שאושרה אמש (ב׳) לקריאה שנייה ושלישית, במסגרת ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, קובעת כי מנהלת תקומה תעביר 20 מיליון שקלים למועצה האזורית שדות נגב בתוך חודשיים מיום פרסום החוק. התיקון בחוק נועד למימוש התחייבויות קודמות שניתנו למועצה בתחילת המלחמה.
ביטן: הממשלה התנגדה לחלוקה שוויונית
הצעת החוק, שהוגשה על ידי ח״כ ששון גואטה, עברה מספר שינויים, כאשר בשלב הכנתה לקריאה ראשונה, הוביל היו"ר ביטן נוסח לפיו כל חמש הרשויות בחבל תקומה - שדרות, חוף אשקלון, שדות נגב, אשכול ושער הנגב - יקבלו מענק חד-פעמי של 15 מיליון שקלים. לדבריו, הממשלה התנגדה להצעה זו ולפיכך הוחזר הנוסח המקורי על העברת תקציב לשדות נגב בלבד. לצד אישור החוק, הגיש היו"ר ביטן בקשה לדיון מחדש (רביזיה) ודרש מהממשלה לבחון שוב את עמדתה ולהרחיב את הסיוע לכלל הרשויות, בתוך כשבוע.
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טובמשרדי המשפטים והאוצר: ״פגיעה בשוויון – אין מקום לחקיקה הזו״
היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, אמר כי "מתן סכום כזה לרשות מקומית אחת דורש תשתית עובדתית שתבסס הבחנה בינה לבין רשויות אחרות. ככל שאין בסיס להבחנה, יש כאן קושי חוקתי משמעותי של פגיעה בשוויון". נציגת משרד המשפטים, עו"ד תמר בן תורה, הוסיפה כי הנוסח מעורר קושי משפטי מהותי מאחר שלא הוצג טעם ענייני להבחנה, וציינה כי נושא קיומה של הבטחה מנהלית מתברר בימים אלה בבג"ץ. נציגת משרד האוצר, שקד כסלו, ונציג אגף התקציבים, אלקנה אהרון ריקלין, ציינו כי לא ניתנה הבטחה שלטונית, וכי מצבה הפיננסי של שדות נגב הוא מצוין ואינו מצדיק חקיקה זו. ביטן תקף את עמדת הממשלה וטען: ״אם אתם חושבים שהממשלה טעתה בחוסר שוויוניות, למה אתם לא מציעים לתת לכולם? זה יעלה לכם עוד 50 מיליון שקל, אבל אתם מאוד קמצנים בכסף.״
רשויות העוטף: מצוקה כלכלית קשה - המדינה צריכה לקחת אחריות
ראשי הרשויות בעוטף תיארו במסגרת הדיון את המצוקה הכלכלית הקשה שבה הן מצויות, אך הפגינו סולידריות יוצאת דופן עם שדות נגב. ראש מועצת אשכול, מיכל פלג עוזיהו, אמרה: "אני לא אעמוד חלילה בין האפשרות לתת את התקציב החשוב הזה לשכנים היקרים שלי בשדות נגב. מועצת אשכול לקחה הלוואה של 15 מיליון שקלים שעומדת, וקרנות המועצה רוקנו בצורה משמעותית כדי לאפשר לנו לממן דברים שהמדינה לא מאפשרת. המדינה צריכה לקחת אחריות על האירוע המורכב שאיתו אנו מתמודדים".
סגן ראש מועצת שער הנגב, אדם עזרן, הוסיף: "לא נהיה במקום שבו אנחנו נאבקים בינינו, ראשי הרשויות, על תקציבים וזכאות. אנחנו עם הלוואה עומדת של 10 מיליון שקלים וכמעט בלי כסף בקופה, ולא יודעים איך נשלם משכורות החודש – וזה בקשר ישיר ל-7 באוקטובר".
מנהלת תקומה: ״האוצר לא משתתף איתנו באירוע והמקור הוא מתקציב תקומה״
ראש מנהלת תקומה, אביעד פרידמן, הסביר כי ועדת השרים החליטה להשלים את 30 מיליון השקלים לשדות נגב (10 מיליון בכל שנה). ״כמנכ״ל אני צריך לעמוד מאחורי ההחלטה הזו, וזה לא גורע במילה מהמצוקה שהציגו מיכל ואדם. מצבן של הרשויות האחרות דורש עזרה ואנו מנסים לסייע, לכן התנגדתי לחלוקה שוויונית של 15 מיליון מהתקציב הנוכחי, שכן האוצר לא משתתף איתנו באירוע והמקור הוא מתקציב תקומה".
הצעת החוק תמתין להכרעה בבקשת הרביזיה שהגיש היו"ר ביטן, במטרה לאפשר לממשלה להרחיב את הסיוע לשאר רשויות העוטף בשבוע הקרוב.