כוחות משטרה ומג"ב בפעילות לתפיסת נשק בלתי חוקי בלוד. צילום, ארכיון: דוברות עיריית לודסוגיית הפשיעה הגואה בחברה הערבית עמדה היום (ב׳) במרכז פאנל מיוחד שנערך במסגרת הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת תחת הכותרת: “התעצמות ארגוני הפשיעה במגזר הערבי – איום אסטרטגי על מדינת ישראל”. המשתתפים הציגו תמונת מצב מדאיגה של אובדן משילות, שחיקת אמון הציבור במוסדות המדינה והתרחבות השפעתם של ארגוני הפשיעה, לצד מחלוקת חריפה סביב אחריות הממשלה והמערכת כולה להתמודדות עם המשבר.
יואב סגלוביץ’: “הממשלה יכולה לפתור את הבעיה – היא פשוט לא רוצה”
ח”כ לשעבר וסגן השר לביטחון הפנים לשעבר, יואב סגלוביץ’, מתח ביקורת חריפה על הממשלה ועל סדרי העדיפויות שלה בכל הנוגע למאבק בפשיעה בחברה הערבית.
לדבריו, “אין קשב ואכפתיות לממשלה. חבורה של בטלנים. יושב שר עבריין על הכיסא ולא מדבר עם נציגי החברה הערבית. כמה ישיבות עשה ראש הממשלה בנושא הזה בכהונתנו? אי אפשר לטשטש את הציבור כל הזמן”.
סגלוביץ’ טען כי שורש הבעיה אינו מקצועי אלא פוליטי. “בסוף זה עניין של מדיניות ממשלתית. הממשלה יכולה לפתור את הבעיה, היא לא רוצה. כאשר מגיע ראש הממשלה ורוצה לשמוע את ראשי הרשויות הערביות ובן גביר שם וטו וזה פשוט לא קורה – זו תמונת המצב האמיתית”.
עוד הוסיף כי “החידלון הזה הוא חידלון פוליטי. זה לא מעניין בכנסת אף אחד, ויש הימנעות מכוונת מעשייה”.
משתתפי הפאנל "התעצמות ארגוני הפשיעה במגזר הערבי - איום אסטרטגי על מדינת ישראל". צילום: לשכת עורכי הדין
נור ראסלאן: “האמון בין המדינה לאזרחיה הערבים נמצא בשפל של כל הזמנים”
עו”ד נור ראסלאן ממשרד עורכי הדין אחמד ראסלאן, נור ראסלאן ושות’, הצביעה על המשבר העמוק ביחסי המדינה והחברה הערבית, וטענה כי הפשיעה היא תוצאה ישירה של כשל מתמשך מצד הרשויות.
“הקשר והאמון בין אזרחי המדינה הערבים למדינה נמצא בשפל של כל הזמנים”, אמרה. “הפשע בחברה הערבית הוא תוצאה של הפרה בוטה של הסכם בלתי כתוב בין המדינה לאזרחיה לשמור על ביטחונם”.
לדבריה, השלכות התופעה חורגות בהרבה מגבולות המגזר הערבי. “זהו אסון מתמשך שמשפיע על כל האזרחים במדינה. מי שחושב שזו בעיה של החברה הערבית בלבד טועה. אי אפשר לקיים מדינה בתוך מדינה. ארגוני הפשיעה משתלטים על מכרזים, שטחים ותחומים נוספים – זו בעיה של מדינה שלמה”.
ראש עיריית באקה אל-גרבייה: “יש כישלון כולל שכולם אשמים בו”
ראש עיריית באקה אל-גרבייה וסגן יו”ר ועד ראשי הרשויות הערביות, ראאד דקה, הזהיר מפני פגיעה הולכת וגוברת בריבונות המדינה וטען כי ארגוני הפשיעה כבר מזמן אינם פועלים רק בשולי החברה.
ראש עיריית באקה אל-גרבייה וסגן יו”ר ועד ראשי הרשויות הערביות, ראאד דקה. צילום: לשכת עורכי הדין“החברה הערבית היא חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית”, אמר. “הרוב המוחלט שלה הוא ציבור נורמטיבי של משלמי מסים. יש לנו בעיה של ריבונות הרבה מעבר לבעיית משילות. אנחנו רואים חדירה של גורמי פשיעה למכרזים, פרוטקשן באזור המרכז, נשק בלתי חוקי והשפעות רחבות נוספות שמקורן בארגוני הפשיעה”.
דקה התייחס גם לתפקוד כלל מערכות האכיפה והמשפט. “בעיר באקה המשטרה מתאמצת מאוד, אך בסופו של דבר בבתי המשפט עבריינים יוצאים זכאים. יש כישלון כולל שכולם אשמים בו”. בהמשך מתח ביקורת חריפה על השר לביטחון לאומי. “לצערי, השר הממונה הוא כלי לדיכוי החברה הערבית. זה לא הגיוני ששני ראשי רשויות ערבים נפגעו. כאשר התופעה הזו גדלה ופוגעת בריבונות המדינה, היא מחלחלת לכל החברה. זה כמו סרטן”.
המשטרה: “לא נכון לבחון אותנו רק לפי מספר תיקי הרצח”
מנגד, תנ”צ מוטי שיף, סגן ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ביקש להציג תמונה רחבה יותר של פעילות המשטרה והישגיה במאבק בפשיעה.
“המשטרה היא הגוף המדינתי שחושב בוקר וערב כיצד לשפר את המצב ולמצוא פתרונות”, אמר. “אנחנו מודעים לעלייה ברציחות ובפשיעה ונמצאים בעשייה תמידית נגדה”.
שיף הדגיש כי אין לבחון את עבודת המשטרה רק דרך נתוני הרצח. “המשטרה יודעת מה היא צריכה לעשות. בסוף נעשה, אבל לא נכון להסתכל על המשטרה רק דרך מספר תיקי הרצח, בעוד שיש עלייה משמעותית בכתבי אישום בעבירות חמורות וירידה בכמות הפשיעה במגוון תחומים”.