יצחק בורבא, יו״ר איגוד התאגידים העירוניים. צילום: בן רייזרועידת התאגידים העירוניים 2026 ״Municipal Intelligence״ התמקדה בהשפעת הבינה המלאכותית על השלטון המקומי, ועסקה בסוגיות מהותיות בעידן הדיגיטלי, ביניהן: מנהיגות מקומית במהפכה הדיגיטלית, התמודדות עם מצוקת כוח האדם ברשויות המקומיות באמצעות בוטים והייטק בפריפריה.
בפגישה עם יו״ר האיגוד, יצחק בורבא שוחחנו על השנה שחלפה, על הישגי האיגוד ובפרט על רפורמת התאגידים העירוניים, שנכנסה לתוקף בראשית חודש אפריל.
השלב הראשון של הרפורמה מתמקד בטיוב הרגולציה והאצלת סמכויות בנושא כוח אדם, כאשר המודל החדש מבוסס על רגולציה דיפרנציאלית - תאגידים עירוניים שסווגו ברמה גבוהה, נהנים מהקלות בתחומי הרגולציה וכוח האדם.
מהם עיקרי המודל בהתייחס לשכר בכירים?
״נחשוף את המודל בוועידת התאגידים העירוניים 2026 והוא יפורסם בהמשך השנה. לגבי העלאת שכר הבכירים לתאגידים גדולים – כיום, מקסימום השכר אליו יכול להגיע מנכ“ל הוא 90% משכר מנכ“ל העירייה, וזאת בתאגידים בעלי נפח פעילות של 20 מיליון שקל ומעלה. במסגרת הרפורמה, יתווספו דרגות נוספות של נפחי פעילות שלצידן שכר גבוה יותר. למשל שכר המנכ״ל בתאגיד שנפח הפעילות שלו מעל 100 מיליון שקל, יוכל להגיע ל-95% משכר מנכ“ל עירייה. תאגידים בעלי נפח פעילות מעל 500 מיליון שקל יוכלו להגיע ל- 100% משכר המנכ“ל. כמובן שלא רק שכר המנכ“ל יעלה אלא גם שכר הבכירים, שמחושב לפי אחוזים משכר מנכ“ל החברה.״
ומה לגבי קידום עובדים בכירים?
״עד היום קידום מנכ“ל ועובדים בכירים בתאגידים עירוניים מבוצע באופן הבא: לאחר שנתיים של עבודה ובאישור הדירקטוריון קידום של 5% בשכר. לאחר שנתיים נוספות, ניתן לקדם 5% נוספים ובכך העובד הגיע לשיא שכרו. הקידום היה כמעט אוטומטי ולא מבוסס על הביצועים והיכולות של העובד. כעת, הקידום של המנכ“ל ושל עובדים יבוצע לפי תקציב קידום, כמקובל כעת לגבי עובדים שאינם בכירים. כלומר, הקידום לא יהיה אוטומטי אלא יותנה בביצועים של העובדים, לכל עובד יוגדרו יעדים ותינתן הערכת מנהל. לגבי המנכ“ל -הערכת דירקטוריון על בסיס עמידה ביעדים ושביעות רצון המנהל, יוחלט האם לקדם אותו בשכר ומה גובה הקידום, לפי פרמטרים שיוציא הממונה על השכר.״
האם חל שינוי בנושא המענקים?
״במצב היום עובד בכיר שעבד 4 שנים בחברה הגיע לשיא שכרו והוא לא יכול להתקדם יותר ולעיתים אין לו מוטיבציה להצטיין. במודל החדש, ניתן יהיה לשלם את תקציב הקידום כמענק לעובדים שהגיעו לשיא שכרם. הדבר אמור ליצור תמריץ למאמץ ותמורה מסוימת לעובד שהגיע לשיא שכר.״
באילו אופנים האיגוד ליווה את המהלך ?
״האיגוד ליווה את כניסת הרפורמה לתוקף כולל ייעוץ פרטני לתאגידים חברי האיגוד וסיוע בהגשת עררים על החלטות משרד הפנים לגבי הסיווג. לאורך כל השנה, עבדנו מול משרד הפנים במטרה לשפר את הכללים ולהביא לכך כי כמה שיותר תאגידים עירוניים יוכלו לקבל סיווג גבוה וליהנות מהרפורמה, נכון לתחילת שנת 2026 יש 137 תאגידים עירוניים בסיווג א‘ ו-ב‘ שזוכים להקלות רגולציה, שבעתיד יתרחבו לתחומים נוספים.״
שלב ב‘ של הרפורמה עומד בפתח – מהם עיקרי השינויים בהתייחס לממשל התאגידי?
״במהלך השנה קידמנו בשיתוף פעולה עם משרד הפנים את שלב ב‘ של הרפורמה. האיגוד פועל רבות למתן הטבות לעובדי התאגידים העירוניים אולם מאידך, גם פועל לשיפור המנהל התקין והעלאת הסטנדרטיים בתחום הממשל התאגידי בתאגידים, בדומה לאלו המקובלים בחברות ממשלתיות.
שלב ב‘ של הרפורמה אמור להיחשף בוועידת איגוד התאגידים 2026, וייכנס לתוקף בראשית שנת 2027. מדובר בשורה של סטנדרטיים והנחיות ממשל תאגידי שהתאגיד העירוני יידרש לעמוד בהם כדי לקבל סיווג גבוה ובכלל זה: חובת כינוס הדירקטוריון לפחות פעם ברבעון, חובה לאשר תקציב ותכנית עבודה, חובת מינוי מבקר פנים, חובת חתימת הסכם מסגרת מול הרשות המקומית המסדיר את פעילות התאגיד ועוד. אנו מאמינים שכניסת שלב זה ברפורמה ישפר את פעילות התאגידים העירוניים, את הנורמות ואת איכות הניהול שלהם וכפועל יוצא, יביא לשיפור השירות שמעניקים התאגידים העירוניים לציבור.״
צילום: שאטרסטוקומה בנוגע לתקנות המכרזים לתאגידים העירוניים?
״האיגוד המשיך לפעול מול משרד הפנים כדי להגיע להסכמות בנושא תקנות המכרזים לתאגידים עירוניים. השנה הצלחנו להביא להסכמת משרד הפנים לשינוי בשתי נקודות מהותיות שהיו מצויות במחלוקת לאורך השנים ועיכבו את כניסת התקנות עד כה. הראשונה היא סכום הפטור ממכרז יעלה מ-50,000 שקל כפי שתוכנן ל-200,000 שקל. השנייה היא מתן אפשרות לתאגידים עירוניים לבצע מכרזים מקוונים. נכון לכתיבת שורות אלה, הנוסח האחרון והסופי של התקנות מצוי בשלבי כתיבה על פי הסכמות שהגענו אליהם ויפורסם להערות הציבור בתקווה כבר בתקופה הקרובה.״
עידן ה-AI בתאגידים העירוניים
עם החלטת הממשלה על הקמת חוות שרתים במתקני תשתית כמרכיב חיוני בתשתית הלאומית של מדינת ישראל – יחול שינוי אדיר בכל המערכים של הכלכלה המודרנית.
האם התאגידים ערוכים לעשור הבינה המלאכותית בישראל?
״ההחלטה היא יותר מדרמטית לגבי תאגידים עירוניים, ונדרשת לבחינה מדוקדקת. לדעתי, כל רשות או אזור צריכים להקים חוות שרתים כדי לתת מענה לטכנולוגיה החדשה. ההאצה הטכנולוגית תוביל לעלייה דרמטית ברמת צריכה האנרגיה, מה ששם דגש על תחום האנרגיה במסגרת הרשותית.״
התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה ירוקה - איפה זה עומד בסדר היום של הרשויות?
״בהתאם למדיניות של טראמפ, האנרגיה הירוקה עברה לקו אחורי. חשוב לייצר אנרגיה וכמה שיותר. בישראל יש גז טבעי, ועל הממשלה לעודד ולתמרץ הקמת תחנות בגז טבעי.״
פעילות האיגוד 2025
גם בשנת 2025 המשיך האיגוד לפעול בנחישות ובאחריות לקידום האינטרסים של מנהלי ועובדי התאגידים העירוניים, לחיזוק מעמדם המקצועי ולשיפור סביבת הפעילות הרגולטורית והארגונית בה הם פועלים. האיגוד שם לעצמו למטרה להעמיק את השיח המקצועי, להרחיב את ארגז הכלים הניהולי, ולהוביל מהלכים אסטרטגיים מול משרדי הממשלה והגורמים המאסדרים – מתוך תפיסה של חיזוק העצמאות הניהולית והכלכלית של התאגידים העירוניים.
כנסים, ימי עיון והעשרה מקצועית
במהלך השנה נערכו כנסים, ימי עיון, וובינרים וביקורים מקצועיים הדדיים, אשר נועדו להעשיר את הידע המקצועי ולחזק את שיתופי הפעולה בין התאגידים.
במסגרת ועידת איגוד התאגידים העירוניים התקיימו ימי עיון ומפגשים ישירים עם רגולטורים ונציגי משרדי ממשלה, במטרה לאפשר שיח פתוח, הבהרות מקצועיות וקידום סוגיות עקרוניות.
בנוסף, נערכו ביקורים ברשויות מקומיות ובתאגידים עירוניים המובילים פרויקטים חדשניים, לצורך למידה הדדית והטמעת מודלים מצליחים.
האיגוד קיים סדנת AI ייעודית למנהלים, לצד וובינרים מקצועיים במגוון תחומים – לרבות תחום השכר בשיתוף הממונה על השכר, וכן בנושאי הגנת הפרטיות ואבטחת מידע – סוגיות בעלות חשיבות גוברת לפעילות התאגידים.
המשך קידום פיילוט הבונוסים לבכירים
האיגוד המשיך ללוות ולקדם את פיילוט הבונוסים לבכירים בתאגידים העירוניים. במהלך השנה הביע הממונה על השכר נכונות להרחיב את המודל לתאגידים עירוניים נוספים החל משנת 2027, צעד המהווה הכרה בחשיבות יצירת מנגנוני תגמול מבוססי ביצועים במגזר זה.
פעילות מול רגולטורים וקידום תיקוני חקיקה
האיגוד פעל באופן שוטף וממוקד מול הרגולטורים לטובת חיזוק מעמד התאגידים העירוניים והסרת חסמים רגולטוריים. בין ההישגים והמהלכים המרכזיים:
- ביטול החלטת משרד הפנים אשר אסרה על תאגידים עירוניים לקבל דמי שכירות מנכסים המצויים בבעלות הרשות המקומית.
- החלת פקודת המיסים על תאגידים עירוניים העוסקים בתחום המים וכן על תאגידים העוסקים בגביית כספים, לצורך חיזוק יכולות האכיפה והגבייה.
- קידום ביטול סעיף 45א לחוק יסודות התקציב, המחייב קבלת אישורים לביצוע פעולות משותפות עם המגזר הפרטי, לרבות מכרזי PPP, מתוך מטרה לאפשר גמישות ניהולית והאצת מיזמים.
- החלת הוראות בדבר חלף תואר אקדמי גם על עובדי תאגידים עירוניים, לטובת השוואת תנאים והסרת אפליה מבנית.
שיתופי פעולה והטבות לעובדים.
האיגוד הרחיב את מעטפת השירותים לחבריו באמצעות שיתוף פעולה עם אתר “בום ביי“, המאפשר לתאגידים עירוניים להעניק לעובדיהם מתנות יקרות ערך בעלויות מוזלות. בנוסף, חברי האיגוד מוזמנים להצטרף למועדון ההטבות של התאגידים העירוניים וליהנות ממגוון רחב של הנחות והטבות, כחלק מחיזוק רווחת העובדים והוקרתם.
באמצעות מכלול פעולות אלו, ממשיך האיגוד לבסס את מעמדו כגורם מרכזי ומשפיע הפועל לקידום, פיתוח וחיזוק התאגידים העירוניים בישראל. |