צילום: שאטרסטוקבמבצע “שאגת הארי“, עובדי הרשויות המקומיות שוב הוכיחו ניסיון ומקצועיות יוצאי דופן בחזית העורף. עם זאת, כדי להוביל להצלחה מבצעית מלאה, הון אנושי מעולה חייב שיהיה לו כלים מיטביים.
פיצול בין מערכות החירום פוגע בניהול משברים
ב-28 בפברואר, בשעה 8:14, שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף, והרשויות כהרגלן פתחו חמ“לים והפעילו את מערכות החירום. מדובר במספר מערכות נפרדות: הצגת שיגורים וניהול תמונת המצב אל מול הכוחות השונים, ריכוז נתוני מפונים, ניהול מערך המתנדבים ועוד.
הלקח שעולה מהשטח ברור: הפיצול בין המערכות פוגע ביכולת לייצר תמונת מצב איכותית, מעכב קבלת החלטות קריטיות ויוצר “איי תפעול“ מנותקים שאינם מדברים זה עם זה. זהו כשל שמדינה רווית משברים לאומיים כמו ישראל לא יכולה להרשות לעצמה.
השלטון המקומי מפתח פלטפורמת ניהול אחודה – בשגרה ובחירום
במרכז השלטון המקומי החליטו לקחת את המושכות לידיים והחלו להקים בעצמם כלי טכנולוגי שישנה את כללי המשחק MuniForce -. פלטפורמה חדשנית שתשמש את כל הרשויות המקומיות בשגרה, תסונכרן עם מערכות המדינה בחירום ותאפשר לרשויות לנהל את חזית העורף בצורה הטובה ביותר.
יו“ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס:
“ניהול הדאטה הפך למרכזי וקריטי בניהול חירום. ראינו את זה בזמן הקורונה, בגלי השריפות, במלחמת “חרבות ברזל“ וכעת במבצע “שאגת הארי“ עם פינוי של אלפי ישראלים מביתם. זה המידע שמבהיר לנו את תמונת המצב, אלו הנתונים על בסיסם אנחנו יכולים לקבל החלטות בזמן אמת. מתוך ההבנה הזאת גייסנו משאבים ושותפים רבים ויחד נטמיע בכל רשות בישראל פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת, שבימי שגרה מנהלת את איכות חיי התושבים, אך בשעת פקודה הופכת למערכת ניהול חירום עוצמתית, המאפשרת שליטה ובקרה מלאה בכל תרחיש קיצון וקבלת החלטות גורליות בזמן אמת.“
MuniForce מאפשרת סנכרון מידע בין מערכות באופן מאובטח ובהתאם למדיניות פרטיות
הטיל הבליסטי מאיראן שנפל בשכונת מגורים בעיר רחובות במערכה של חודש יוני הותיר זיכרון קשה. “היה זה אירוע מורכב מאוד עם כ-12,000 מעורבים וכ-1,500 מפונים“, משחזר גד שעובי, מנהל מערכות המידע בעיריית רחובות. “איסוף הנתונים נעשה בצורה מבוזרת, ידנית וללא סנכרון בין הגורמים. מוקד 106 ייצר מידע מקביל שלא הסתנכרן עם מערכות אחרות - לא הייתה יכולת לייצר ‘מודיעין אוכלוסייה‘ אמין ומהיר.“
עבור הרשות המקומית, זו אינה בעיה טכנית – זו פגיעה ישירה ביכולת לקבל החלטות. כאשר אין תמונה ברורה בזמן אמת, קבלת ההחלטות מתעכבת, התעדוף נפגע והניהול הופך תגובתי במקום יוזם. MuniForce מבטלת את הפיצול הזה. המערכת מסנכרנת את נתוני המערכות העירוניות ומנגישה אותם בדשבורד החלטות בזמן אמת. “במקום שכל אגף יראה ‘תושב אחר‘ וייווצרו איי תפעול מנותקים, המערכת מייצרת זהות תושב אחת מטוייבת“, מסביר שועבי.
״הניסיון המבצעי לימד אותנו כי מה שלא עובד בשגרה, לא עובד בחירום“ מסבירה מנכ“לית מרכז השלטון המקומי, לירון דורון לוי. “לכן, פיתחנו יחד עם שותפינו ברח“ל ובמשרדי הממשלה מערכת שצומחת מתוך השטח ומתוך כלי העבודה היומיומיים של הרשויות. השלטון המקומי הוא זה שפוגש את התושב ברגע הקריטי, והמערכת החדשה מאפשרת לכולנו - למרות השוני בין המשרדים והרשויות – לראות את התושב במרכז. אנחנו מייצרים חוסן לאומי שמבוסס על שותפות אמת ותמונה מבצעית אחת בזמן אמת״.
משגרה לחירום בלחיצת כפתור
אחד הלקחים המרכזיים מהמשברים האחרונים הוא שמערכות חירום מנותקות ממערכות השגרה אינן מספקות מענה ברגע האמת. רותם רשטיק עינב, מנהלת אגף אסטרטגיה, חדשנות ודיגיטל בעיריית גני תקווה, מתארת זאת כך :“באירוע חירום, השעות והימים הראשונים הם קריטיים ביותר. הלקח המרכזי שהטמענו הוא ביטול הנתק בין החמ“ל לשטח: ב-MuniForce המערכת זהה בשגרה ובחירום“.
במקום שחמ“ל יעבוד במערכת אחת והמוקד בCRM- אחר, נוצר מקור אמת אחד מבוסס כרטיס תושב 360. “כך אנחנו מונעים סתירות, מייצרים סטנדרט אחיד ומבטיחים שהצוותים, שעובדים עם המערכת ביום יום, יהיו מתורגלים ומדויקים ברגע האמת“.
קבלת החלטות מבוססות נתונים
גם בעיר כפר קאסם הרגישו זאת היטב במהלך המלחמה, כפי שמתאר סמיר פריג’, מנהל מערכות המידע בעירייה :“המידע היה מפוזר בין מערכות נפרדות: מוקד, תברואה, הנדסה, רווחה וחינוך מה שיצר עיכובים בקבלת החלטות ופערים קריטיים בתיאום. היינו צריכים לאסוף נתונים ממקורות שונים, ללא יכולת מיידית לקשר בין פניות תושבים, מצב משפחות ומיקומי סיכונים“.
מערכת מבוססת כרטיס תושב 360 משנה את התמונה מן היסוד. “ניהול החירום הופך להיות מבוסס פרופיל מלא של כל משק בית ותושב“, מסביר פריג’. כך ניתן לזהות אוכלוסיות בסיכון, לתעדף פעולות בשטח ולשלוט בכלל מוקדי המידע.
חיים-אידלברג הוסיפה בהקשר זה כי ״במשברים האחרונים נאלצנו לפעול כמעט לחלוטין על בסיס יוזמה מקומית, בלי נתונים אמינים ובלי גישה למאגרי מידע לאומיים גם בכל הנוגע לאוכלוסיות בסיכון.“ לדבריה, רק תשתית לאומית חוצת רשויות תאפשר “לא להתחיל מאפס במשבר הבא.״ עבור הרשות המקומית, זו יכולת קריטית: לראות בזמן אמת מי זקוק לפינוי, מי צריך אספקת תרופות, ואיפה יש פניות מצטברות. זו אינה רק התייעלות, זה מעבר לניהול אירוע על בסיס אמת אחת.
שוויון הזדמנויות אמיתי לרשויות
אחד המהלכים החדשניים במערכת הוא מודל ה App Store לרשויות. פיתוח שבוצע בעיר אחת הופך לנכס של כולן: “זה לא רק חוסך משאבי פיתוח כפולים, אלא מבטיח שהידע מצטבר במערכת הלאומית ומשפר את השירות לכלל האזרחים“, אומרת רשטיק עינב.
פריג’ מדגיש את המשמעות התקציבית: “במקום שכל רשות תשקיע מאות אלפי שקלים בפיתוח עצמאי, פיתוח שנעשה בעיר אחת הופך להיות זמין לכלל הרשויות. זה חוסך זמן, כסף וכוח אדם ומייצר סטנדרט אחיד ברמה הלאומית“.
עבור ראשי רשויות, מדובר במינוף משאבים חכם: חדשנות לא כמאמץ בודד, אלא כאקו-סיסטם משותף. כפר קאסם, נהריה, גני תקווה ורחובות הן חלק מוועדת ההיגוי של המיזם, יחד עם חיפה, חולון, מודיעין מכבים רעות וחצור הגלילית. בקרוב תצטרפנה רשויות נוספות בשל היתרונות הניהוליים, סבסוד המערכת ובזכות כלים מבצעיים מצילי-חיים.