מנכ"ל משרד הפנים ישראל אוזן (צילום: יחצ תאגידים)
משרד הפנים משיק את שלב ב׳ ברפורמת התאגידים
משרד הפנים הכריז (א׳) בוועידת התאגידים העירוניים באילת על יציאתו לדרך של שלב ב׳ ברפורמת התאגידים העירוניים. ההכרזה התקיימה במסגרת הוועידה הנערכת בימים אלו באילת בראשות יו״ר איגוד התאגידים העירוניים יצחק בורבא.
הרפורמה, שהושקה באפריל 2025, נועדה לחזק את התאגידים העירוניים המשמשים זרוע ביצוע מרכזית של הרשויות המקומיות, באמצעות מודל רגולציה דיפרנציאלית המבוסס על מינהל תקין, איתנות פיננסית, שקיפות וניהול מקצועי. לפי המודל, תאגידים העומדים במדדים שנקבעו זוכים להאצלת סמכויות ולהפחתת חסמים, לצד המשך בקרה בהתאם לרמת הסיווג.
מהנתונים שהציג מנכ״ל משרד הפנים ישראל אוזן עולה כי בתוך כשנה נרשם שיפור משמעותי במדדי הליבה של התאגידים העירוניים, ובראשם זינוק במספר התאגידים שקיבלו סיווג גבוה והאצלת סמכויות — מ־84 ל־151. במקביל נרשמה עלייה גם בהגשת דוחות כספיים תקינים, בהסדרת תקנונים, בחיזוק המבנה הארגוני ובהרכב הדירקטוריונים בהתאם לכללים.
דיגיטציה, שקיפות והרחבת הבקרה על התאגידים
שלב ב׳ של הרפורמה יתמקד בהעמקת השקיפות, חיזוק הדירקטוריונים, שיפור מנגנוני הבקרה והדיווח, קידום תקנות מכרזים חדשות ודיגיטציה של תהליכי העבודה. במשרד הפנים אומרים כי המהלך נועד להעניק לתאגידים העירוניים עצמאות ניהולית רחבה יותר - לצד חיזוק האחריות הציבורית והפיקוח.
בישראל פועלים כיום כ־600 תאגידים עירוניים, ובהם חברות כלכליות, עמותות תרבות וספורט וגופים נוספים המשמשים זרוע ביצוע של הרשויות המקומיות, לרבות המועצות האזוריות. היקף פעילותם נאמד ביותר מ־20 מיליארד ש״ח בשנה, והם מעסיקים עשרות אלפי עובדים. הרפורמה חלה על כ־370 תאגידים עירוניים המצויים בשליטת הרשויות המקומיות.
מנכ״ל משרד הפנים ישראל אוזן: ״התאגידים העירוניים משמשים מנועי ביצוע מרכזיים של הרשויות המקומיות ועוגן משמעותי בפיתוח הכלכלי המקומי. כאשר הם מנוהלים באופן מקצועי, תקין ושקוף, הם מאפשרים לרשות לקדם פרויקטים, לחזק תשתיות ולשפר את השירות לתושבים. משרד הפנים ימשיך לפעול לחיזוק הרשויות המקומיות והתאגידים העירוניים, תוך חיזוק מנגנוני הבקרה, השקיפות והאחריות הציבורית״.
חיים ביבס יו״ר מרכז השלטון המקומי:
״שלב ב׳ ברפורמה בתאגידים העירוניים הוא המשך ישיר לשינוי העמוק שאנחנו מובילים יחד עם משרד הפנים והשותפים לדרך. הנתונים שמוצגים היום מוכיחים בצורה ברורה: כשנותנים אמון בתאגידים שמתנהלים במקצועיות, בשקיפות ובאחריות, הם יודעים לספק תוצאות. מודל הרגולציה הדיפרנציאלית יצר משוואה נכונה והוגנת יותר, שמפחיתה חסמים ומעניקה יותר גמישות ניהולית למי שפועל לפי כללי מינהל תקין. זה מאפשר לתאגידים העירוניים להתמקד בפיתוח, בחדשנות, בהאצת פרויקטים ובמתן שירות איכותי ויעיל יותר לתושבים.״
יצחק בורבא יו"ר איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות:
"עמלנו במשך שנים על רפורמה לתאגידים העירוניים. בשנה שעברה השקנו את שלב א` וכעת הגענו לשלב ב` ואני שמח שעוד ועוד תאגידים מצטרפים. אני מודה למנכ"ל משרד הפנים ואנשיו על שיתוף הפעולה והעשיה המשותפת למען התאגידים העירוניים".
מנהלת המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים ענת חנה לנקסנר: ״המעבר לשלב ב׳ משקף את ההתקדמות המקצועית שנעשתה בשטח ואת המחויבות של הרשויות והתאגידים לשיפור מתמיד. המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים ימשיך ללוות את התאגידים העירוניים, לחזק את כלי הבקרה והדיווח, ולקדם תהליכי טיוב ודיגיטציה שיאפשרו ניהול יעיל, שקוף ואפקטיבי יותר״.
הרפורמה מובלת על ידי המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, באמצעות אגף בכיר לתאגידים עירוניים ובשיתוף אגף טיוב רגולציה, יחד עם הממונה על השכר במשרד האוצר, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, איגוד התאגידים העירוניים ופורום ה-15.