אבי נוביק (צילום: שחף תכנון סביבתי)
סקרי הפסולת הארציים, בשלושים השנים האחרונות, לא כללו דיגום של כמות הפסולת המיוצרת לנפש. הסקר הארצי הראשון והאחרון שעסק בכך, היה סקר "תושיה"¹ שנערך בשנת 1975/6 לצורך בסיס נתונים לתוכנית מתאר ארצית מס` 16. סקר תושיה בדק את
כלל זרמי הפסולת העירונית (מוניציפלית - MSW) והציג ממוצע של 0.8 ק"ג/לנפש ליום.
הנתון המופיע בסקר תושיה, ניתן להשוואה לנתוני המשרד להגנת הסביבה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתייחסים ל-1.79-1.9- ק"ג/נפש/יום בהתאמה (2020).
סקר הפסולת הארצי 2023, מתייחס רק ל
זרם הפסולת המעורבת הנוצרת בבית. כאמור, לא בוצעו עד היום סקרי כמויות, המתמקדים בפסולת הנוצרת במשק הבית בלבד. עם זאת, במסגרת עשרות סקרים - מקומיים ואזוריים, שבוצעו על ידי "שחף תכנון סביבתי" בין השנים 2005-2017 ברשויות מקומיות, לצורך עריכת תוכניות טיפול בפסולת, כמות הפסולת במשק הבית הסתכמה בין 0.5-0.68 ק"ג/נפש/יום.
כימות הפסולת הביתית, מופיע גם במסמך הדוקטורט של ד"ר ריבה ולדמן2 "הכמות הממוצעת של ייצור פסולת לנפש עומדת 0.50 ק"ג/יום ואינה כוללת מרכיבים שהושלכו למיכלי איסוף נייר, זכוכית, ובקבוקי משקאות" (בסקר מייצג של 120 משקי בית בגבעתיים). כימות הפסולת במשקי הבית, בוצע גם בעבודת הדוקטורט של ד"ר אפרת אלימלך3 (ב-192 משקי בית בחיפה) המציגה 0.5-0.573 ק"ג/נפש/יום. כולל פסולת נייר, ורכיבים אחרים למיחזור.
ע"פ הניתוח הסטטיסטי המופיע בסקר הארצי, כמות הפסולת הנוצרת במשקי הבית - חורף 0.73 ק"ג/נפש/יום, קיץ 0.7 ק"ג/נפש/יום. ראוי להתייחס לנתוני הסקר הארצי כממוצע כללי בישראל, במגבלות הסטטיסטיות המוצגות בסקר זה.
כמות הפסולת החציונית המיוצרת במשק הבית: 0.73 ק"ג לנפש ביום
על פי הממצא הרשמי של סקר הפסולת הארצי 2023, שפרסם המשרד להגנת הסביבה, כמות הפסולת החציונית המיוצרת במשק הבית - 0.73 ק"ג לנפש ביום (לא כולל פסולת גזם, פסולת גושית וזרמי פסולת המופרדים במקור). כמות הפסולת השנתית 266 ק"ג/נפש/שנה.
¹ סקר תושיה (מהנדסים יועצים בע"מ) - חומר רקע לתכנית מתאר ארצית מס` 16 לטיפול בפסולת
2 ריבה ולדמן, מודל לניהול פסולת הכולל מתן ערך כלכלי לפעילויות הסברה והפנמתו במערך ניהול הפסולת העירוני - מקרה בוחן גוש דן.
3 אפרת אלימלך, בזבוז מזון במשקי בית : כימות, אפיון ומניעים. 2018 Elimelech et al
המשמעות היא, כי 40% לכל היותר מהפסולת העירונית מיוצרת במשקי הבית. 12% לכל היותר פסולת גזם וגושית, 6% פסולת מופרדת במקור (זרמים ייעודיים) ו-42% לפחות, פסולת עסקית ומוסדית, אשר ברובה צריכה להיות מטופלת (כולל מימון) ובאחריות העסקים (למעט פסולת בסיסית, ע"פ חקיקת משנה - חוקי עזר ברשויות המקומיות).
ככל שהרשות העירונית גדולה יותר, וכוללת מגוון פעילויות גדול, כמות הפסולת העסקית גדולה והיקף המימון של הרשות בהתאמה (מעבר לפסולת הבסיסית, למעט רשויות בודדות בישראל.
שורה תחתונה -
רוב הפסולת ברשויות המקומיות בישראל אינה מיוצרת במשקי הבית, וחלק משמעותי מעלויות הטיפול בפסולת העסקית, ממומן מכסף ציבורי, על ידי הרשויות המקומיות.

מתחם ניטור וסקרי פסולת - צרפת (צילום: שחף תכנון סביבתי)
סקרי הפסולת הארציים
עריכת סקר ארצי, הינו פרויקט מורכב. הדרך להפקת סקר מייצג ברמה הארצית – כפי שבוצע בסקרים הארציים הקודמים (2006,2013) התבססה על קיום דיון מקצועי מעמיק - במסגרת תאום ציפיות לפני ביצוע הסקרים, לבחירת הרשויות המייצגות ברמה הארצית, והיקף הדיגום בכל רשות ומקורות הפסולת - מתקני אצירה ומשאיות פינוי הפסולת. השינוי המהותי בסקר הנוכחי, נובע מהעובדה כי לא התקיים תיאום ציפיות, עם הצוות, שנבחר לבצע את הסקר. בוצעה לכאורה עבודת הכנה. ברם, המתודולוגיה שנבחרה, אינה יכולה לספק את צרכי הסקר הארצי.
המתודולוגיה, שנבחרה לביצוע הסקר - SWA-Tool מדריך של ה- European Commissio המציגה שיטה לדיגום, מיון וניתוח של פסולת ביתית. מתאימה לסקרים נקודתיים, מקומיים ואזוריים, בתנאים מסוימים (מחקר אקדמי, שונות, רמת דיוק, ייעוד הממצאים). כפי שמציג המשרד להגנ"ס במסמך הסקר הרשמי: המתודולוגיה אכן מאפשרת
לאפיין את יצרן הפסולת.
לשקף קצב ייצור הפסולת.
מאפשרת לדגום פסולת במנח הטבעי שלה ו
לשקף את הרכבה. ברם, סקר פסולת ארצי אינו יכול להסתפק ב"אפיון, מאפשר ושיקוף". הסקר מחייב קבלת נתונים מבוססים, מובהקים ושימושיים.
בחינת כמות הפסולת לנפש לראשונה - ברמה הארצית, מדגישה את הצורך בחשיבה ושיתוף בראייה מערכתית. בכלל זה, התייחסות לבסיס נתונים קיים, טרמינולוגיה, תיאום מול מערכי פינוי משלימים - גזם, גושית, נייר, קרטון, אריזות, אלקטרונית, שלא בוצעו במסגרת הסקר. כמו כן, ראוי לשתף מאגרי מידע ובעלי עניין - למ"ס, ממ"פ, מגזר שלישי (אט"ד), תאגידי מיחזור, גופי מחקר ואקדמיה, אשר עוסקים באיסוף נתונים וכימות משקל הפסולת.
סקר פסולת ארצי, הנערך פעם בעשר שנים, בפתחו של עידן מתקני הקצה לטיפול בפסולת (מתקן ראוי ראשון - Full Scale, לטיפול בפסולת בישראל, יפתח את שעריו בחודשים הקרובים), וברמת הדיוק הנדרשת (95% מובהקות הנתונים, כמו בסקרי הפסולת הארציים הקודמים), אינו יכול להתבסס על 100 נקודות דיגום, בתחום 66 רשויות (ירושלים כדוגמה, מיוצגת על כל השונות והגודל שלה ב-6 נקודות דיגום בלבד), באמצעות 750 מתקני אצירה, המייצגים 1,492 משקי בית. יתכן בהחלט, כי בסיס מדגם סטטיסטי, בסדר גודל זה - כפי שמקובל על ידי הלמ"ס, עשוי לשקף תופעות הומוגניותץ ברם, אינו יכול לשקף באופן מובהק, הטרוגניות של הפסולת הביתית.
לדוגמה ביחס להשפעת הפרדת פסולת ייעודית למיחזור. היקף, מיקום וזמינות פחי הפרדה במקור למיחזור, היו מצומצמים גם ביחס לגודל המדגם הקטן של הסקר כולו. לפיכך, היכולת לגלות את ההבדל בכמות הפסולת בין אתרים עם ובלי מתקני הפרדה למחזור אינה מגיעה לרף המדעי המקובל לאור גודל המדגם המצומצם.
ההנחה הייתה, שהיו נחוצות כ-280 נקודות דיגום כדי לספק יכולת גילוי מספקת לשאלת מתקני ההפרדה למחזור.
שימוש בממצאי הסקר
דו״ח הפסולת הביתית מסתמך על מדגם של 100 נקודות הפרוסות ברחבי הארץ. בכך, תוצאות המדגם מהוות אומדן נקודתי בלבד לשיעור והרכב הפסולת הביתית בישראל ואין להתייחס לערכים המדויקים שנמצאו בסקר כערכים מוחלטים.
לאורך הדו״ח ובכל אחד בחלקיו, עשינו שימוש ברווחי סמך המספקים אומדן ברמת דיוק של 95% לערך האמיתי הקיים באוכלוסייה. אי לכך, בקבלת החלטות על סמך תוצאות הסקר יש להשתמש ברווחי הסמך ולא באומדן הנקודתי. לדוגמה, בסקר הקיץ מצאנו כי האומדן לממוצע כמות הפסולת לנפש בקילוגרם ליום הנו 0.70 קילוגרם/לנפש. עם זאת, באוכלוסייה ערך זה צפוי להיות ברמת ביטחון של 95% בין 0.63 קילוגרם/נפש ל-0.78 קילוגרם/לנפש ומכאן שיש להתייחס לטווח זה בלבד בקבלת ההחלטות.
דוגמה נוספת נוגעת לאחוזי סוגי הפסולת הצפויים. בסבב הקיץ נמצא כי שיעור הפסולת האורגנית הנו 35.88%. עם זאת, רווח הסמך מלמד כי ערך זה צפוי להיות באוכלוסייה ברמת ביטחון של 95% בין 24.68% ל-51.47% וגם במקרה זה בעת קבלת ההחלטות יש להתייחס לטווח בלבד, ולא לערך הנקודתי שהתקבל בדו״ח.
למרות המשמעויות הנ"ל, לעניין הרכב הפסולת בראייה של ממוצע ארצי מאקרו (מבלי לפלח סוציו-אקונומית, גיאוגרפית ופונקציית המקומות המרכזיים), ניתן להשתמש בממצאי הסקר
מסקנות לעתיד והמלצות
הסקר הנוכחי – 2023, יוצר קושי בהערכה, השוואה וניתוח השינויים באומדני כמות הפסולת והרכבה בעתיד משום אי-קיום ניתוח וייצוג מקורות הפסולת העירונית. המלצתנו הנה כי בסקרים עתידיים לא יבוצע רק אומדן כמות פסולת והרכבה, אלא ניסיון לבחינה מדעית של כלל הגורמים המשפיעים עליה כדי לאתר ולנבא את כמות והרכב הפסולת, לאור שינויים שניתן לאמוד מול מגוון הפעילויות ברשויות.
בתכנון סקר עתידי יש צורך להתייחס לעוצמה הסטטיסטית ולמובהקות הניתוחים בהתאם לרזולוציה של המידע המבוקש. סקר עם אומדן ברמה הארצית אינו שווה ערך לסקר שאמור לספק מידע ברמה המחוזית או ברמת העיר/עירייה.
הבסיס לתכנון סקר ארצי של הרכב וכימות הפסולת בישראל, נדרש להתחיל באפיון ופילוח מרחב מדינת ישראל. החל בחלוקת מדינת ישראל לאגני היקוות פסולת (ע"פ התוכנית האסטרטגית 2020 של המשרד להגנת הסביבה), דרך אפיון סוציו-אקונומי ועד לבחירת המדגמים ביחס לסקרים קודמים, על מנת לאפשר מעקב לאורך זמן, מחקר אקדמי והשוואה מעשית.
ראוי לציין כי מטרופולין ירושלים, לא היה מיוצג בסקרי הפסולת הארציים שבוצעו משנת 1995 ואילך, מאחר והשונות באוכלוסייה במטרופולין ירושלים (למעלה ממיליון תושבים, הכוללים מגוון אוכלוסייה בכל התחום הסוציו-אקונומי, הקיים בישראל וברשות הפלסטינית), מחייבת מדגם בהיקף הנדרש עבור כלל מדינת ישראל (ללא ירושלים). בסקר הנוכחי נדגמו 6 נקודות דיגום בירושלים מתוך 100 בכלל מדינת ישראל, כאשר תל אביב, שבה השונות נמוכה באופן מובהק, נדגמה ב-5 נקודות דיגום.
* כותב המאמר שימש מנהל מקצועי, בשלושת סקרי הפסולת הארציים האחרונים, שבוצעו עבור המשרד להגנת הסביבה – 2006, 2013, 2023.
משאית דחס פתח תקווה (צילום, שחף תכנון סביבתי)