צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון סוער במיוחד התקיים אתמול (ב’) בוועדת המשנה להגות יהודית במערכת החינוך, בראשות ח”כ גלית דיסטל אטבריאן. במרכז הדיון עמדה הצגת הרפורמה החדשה של שר החינוך יואב קיש – תכנית “שורשים”, המבקשת להגדיר מחדש את לימודי התנ״ך והמורשת היהודית דרך פריזמה ציונית-דתית.
אלא שמעבר להצהרות על “חיזוק לימודי התנ”ך והזהות היהודית”, בלטו בדיון התקפות ישירות וחוזרות נגד זרמים יהודיים ליברליים, ובמיוחד הזרם הרפורמי. במהלך הדיון השתמשו חברי הכנסת והמשתתפים במונחים חריפים כמו “טרלול פרוגרסיבי”, וביקרו בחריפות את העקרונות הליברליים של פלורליזם, מגדר, ושוויון.
“אני רוצה את התנ”ך כעוגן בזהות – זה לא עוד ספר”שר החינוך הציג את עיקרי הרפורמה, הכוללת:
• הפיכת לימודי תנ”ך למקצוע חובה - מבחני מיצ”ב בכיתות ד’ או ו’.
• גידול מיידי של 10% במספר מורי תנ”ך ומורשת, שבחלקן יגיעו מעמותות.
• הקצאת כ-120 מיליון שקל (4%) מתוכניות הגפ”ן להוראת מורשת וזהות יהודית וציונית.
• חובת ביקור של תלמידים בירושלים בכל שלבי החינוך.
• תוכנית חדשה: “בשבילי המורשת” לתלמידי כיתות ב’-ו’.
קיש הצהיר: “אני רוצה להסתכל על התנ”ך כעוגן מרכזי בזהות היהודית שלי. זה לא עוד ספר.”עוד הדגיש כי כל תלמיד “יוכל להניח תפילין בתחומי בית הספר”, והבטיח לעגן זאת בחוזר מנכ”ל חדש.
חלק מהותי בתוכנית מגדיר את התנ"ך כמקצוע ליבה מרכזי ולפיכך יהודקו הפיקוח והבקרה על כך.
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת״צריך שהילדים יראו את עצמם כחלק משושלת של עם ישראל״סמדר מורס, מנהלת בית ספר נופים בתל אביב, סיפקה דוגמא להלך הרוח במשרד החינוך: ״אי אפשר ללמוד את התנך כמיתולוגיה יוונית, ספר ספרות, מחקר או עיון. שר החינוך בנט הקים אתר 929 ששם יש ניתוק בין הפרקים, והפדגוגיה שיש בתוכו לא קשורה ליהדות או ציונות בשום צורה. צריך שהילדים יראו את עצמם כחלק משושלת של עם ישראל״
עוד היא שאלה מי המורים, איפה הם מוכשרים ועם איזה סל פדגוגי וערכי הם מגיעים? ״העניין הכמותני הוא אחד אבל התוכן והעומק הוא נושא שיש לתת עליו את הדעת. האם הילדים רואים את עצמם כחלק מסיפורי התנך, כחלק ממלכות דוד, האם הפרקים נלמדים בחלק מרצף היסטורי או קטוע״.
במהלך הדיון נשמעו קריאות חוזרות ונשנות נגד ערכים ליברליים בחברה הישראלית שכונו ״הטרלול הפרוגרסיבי״. דלית סוטר קבעה כי ״הפרוגרס – זה לא עוד התקדמות של נאורות או ליברליזם – אלא אוסף של רעיונות אידיאולוגיים שמטרתם לפרק כל רעיון בחברה נתונה. תכנים שנשמעים תמימים כמו מגדר יש להם תחתית כפולה ויש קו ישר בין תכנים לש מגדר וארוגני להט״ב – תחת אותה אידיאולוגיה שהשתלטה על האקדמיה בארה״ב: מפגינים למען החמאס״.
ח״כ מירב כהן: ״אתם מביישים את התורה במעשים שלכם״מירב כהן: ״לימוד יהדות וציונות - לפני הכל הם דוגמא אישית. לפני הכול על המנהיגים לממש את ערכי היהדות והציונות. כשמדברים על יהדות זה לא עניין של שעה או תקציבים אלא לממש את זה כדרך חיים ואתם כממשלה שעושה כל כך הרבה חילול השם. אני נזכרת במסכת קידושין: ״כל הפוסל במומו פוסל״ – בעשייה שלכם – את השבויים שלנו אנחנו לא מחזירים ולא מגייסים את כולם במלחמת מצווה – אתם מביישים את התורה במעשים שלכם״.
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח״כ חילי טרופר: ״טעות להגביל מגוון״חילי טרופר: הביצוע של היישום אמור להיות מתוכניות פנימיות של המשרד – ברמה העקרונית זו טעות להגביל מגוון, ופרקטית – קצב המשרד הוא איטי ועד שיכשירו את האנשים. החברה האזרחית היא גמישה ופתוחה לייצר. בתגובה השיב קיש: 4% של זהות יהודית – אני מגביל. אני מעביר מסר ברור. יכול להיות שלמשרד לא יהיה את הכלים ולכן נאפשר לעמותות חיצוניות להעביר את התוכנית״.
ח״כ גלעד קריב: להקים תנועת נגד המשלבת מאמץ דמוקרטי ואזרחי להבטחת אופייה של היהדות בישראלח״כ גלעד קריב אמר כי מדובר ב״מהומה על לא מאומה״: ״זו אריזה נאה משיקולים פוליטיים של הרבה סיסמאות שמאחוריהן לא עומד דבר וחצי דבר. האתגר שלנו עם מדעי הרוח היא סוגיית המורים – אין מורים בכל המקצועות ובמדעי הרוח יש קריסה דרמטית. לא מצליחים להביא מורים לא לאזרחות לא לתנך לא להיסטוריה״. בתגובה להצהרה של השר כי "כל נער יוכל להניח תפילין בתחומי בית הספר. נעגן זאת בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך״ אמר ח״כ קריב כי הוא מקווה שעמדות הנחת תפילין מיועדות לבנים ולבנות, שכן בתו נוהגת להניח תפילין. בתגובה אמרה היו״ר דיסטל אטבריאן כי מדובר בפרובוקציה וכי היא ״תגיע לבר מצוהה של הכלב שלך״ והורתה ״נא להוציא את הרפורמי הנאור החוצה״.
קריב, בכתבה ״המופע האנטישמי של דיסטל-אטבריאן לא חסר תקדים. כך עלינו להגיב לו״, שהתפרסמה היום (ד׳) בעיתון הארץ אמר כי מאז כוננה הממשלה הנוכחית, ״מוביל הימין החרד״לי-לאומני תנועת מלקחיים פונדמנטליסטית. זרוע אחת מתמקדת בביצור תודעת עליונות יהודית. האחרת – בביצור תפישה צרה ומצמצמת של העממיות היהודית והיהדות הישראלית״. קריב קורא לציבור הליברלי להציב אף הוא תנועת מלקחיים פוליטית, ציבורית וחינוכית המשלבת מאמץ דמוקרטי ואזרחי במטרה להבטיח את דמותה ואופיה של היהדות הישראלית.