|
|
|
|
|
מערכת החינוך-אבן הראשה של הבטחת רציפות המשק
|
|
מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך רווחה וחברה, מרכז השלטון המקומי: "מערכת החינוך היא ליבה הפועם של כל עיר, יחד, נמשיך ונפיח בה רוח וחיים
"מניסיון השנים, עברנו כמעט הכל. ובכל ערב פתיחת שנה נראה שאנחנו בשיא.לפני מבצע, תוך כדי או אחריו, לפני שביתה, תוך כדי או אחריה, לפני פנדמיה, תוך כדי ואחריהלפני משבר, תוך כדי, והלוואי שנהיה כבר אחרי. לפני חוסרים במבנים, כח אדם ומסגרות, תוך כדי מציאת פתרונות יצירתיים, ולעולם לא אחריהם. אז כמו שאני מקפידה לומר מאז לידת בני הבכור לפני שלושה עשורים – אני אחרי לידה...כך, בוחרת לומר היום - מערכת החינוך לעולם תהיה אחרי משבר כלשהו, ואתם – מובילי המערכת, כדרככם בקודש, תעשו הכל בכדי לפתוח בגאון שנת-לימודים נוספת.עולמם של מנהלי מערכות חינוך במציאות העכשווית, מורכב מהתנהלות מקצועית הנשענת על ניסיון העבר, ומכוונת לקידום כלל באי המערכת להצלחתם בעתיד.הצלחתנו תהא תולדה של התנהלות מקצועית ויצירתית בחזקת חופש בתוך גבולות". כך פתחתי את כנס ההיערכות לשנת-הלימודים תשפ"ד של ראשי הרשויות המקומיות ומנהלי אגפי החינוך, שהתקיים רק לפני ארבעה חודשים. בכנס עסקנו בהזדמנויות ובאתגרים העומדים לפתחנו, בדרכים לפרוץ ולהתקדם על אף, או אולי בזכות חוסר הוודאות – וכל זאת בדבקות במטרה אותה אנחנו רוצים להשיג.
מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך רווחה וחברה, מרכז השלטון המקומי במתח שבין ההסתגלות למציאות של אי וודאות, למציאות המבעיתה אליה התעוררנו בבוקר השבעה באוקטובר, ניצבת מנהיגות ראשי הרשויות ושדרת הניהול החינוכית ברשויות המקומיות. ניתוח של ההתרחשויות והאירועים המקומיים והגלובאליים בחמש השנים האחרונות, מפגיש את השלטון המקומי עם ארבע מערכות בחירות לממשלה, שתי מערכות בחירות לרשויות המקומיות, פתיחת שנות-לימודים בהיעדר ממשלה, תוך שיתוק עבודת הכנסת, פעילות בחלקיות תקציב שנה קודמת, התמודדות עם מגיפת הקורונה, מבצע מגן וחץ, קליטת פליטים ועולים בעקבות המלחמה באוקראינה, רפורמות משפטיות, ומלחמת חרבות ברזל המתקיימת גם כעת.ההשלכות של כל אירוע, על כל תושב ואזרח הן הרות גורל, ויש בידיהן לגרור חלילה את המערכות והתושבים לחוסר תיפקוד ולהתדרדרות פרטנית ומשקית כאחד. ההתעשתות של ראשי הרשויות המקומיות, כבר בתחילת מגיפת הקורונה, התפקוד והמנהיגות שגילו ראשי הרשויות והצוותים המקצועיים האירה זרקור על מקומו, חשיבותו ויכולותיו של השלטון המקומי. ההבנה שראש הרשות הוא כתובת ראשונית ולעיתים אף בלעדית לתושביו, שהוא המכיר את יישובו, תושביו וצרכיהם יחד עם ההבנה שהעולם לא יהיה כפי שהיה במהלך הקורונה, הובילה את מרכז השלטון המקומי והעומד בראשו, להיות פרו-אקטיביים, מחדשים ויוזמים. היה זה חיים ביבס, יו"ר המרכז שאמר בכל הזדמנות, שמי שמייחל לחזור למצב שלפני הקורונה – צועד בבטחה לאחור. המדיניות שהוביל, היתה להחזיר את מערכת החינוך לשגרה בטוחה, בכדי להניע את המשק. אחד התוצרים הבולטים של עבודת מרכז השלטון המקומי במהלך הקורונה, היה גיבוש החלטת ממשלה למתן גמישות פדגוגית ניהולית לרשות החינוך המקומית ולמנהלי בתי-הספר, החלטת ממשלה שאושרה, ויישומה החל תוך שבועות – תוכנית הגפ"ן. האבחנה כי כל רשות מקומית נבדלת מרעותה, והדגש על מתן פתרונות דיפרנציאליים באה לידי ביטוי בתוכנית הגפ"ן, והושתתה על ההכרה בצורך למתן גמישות לעומדים בראש מערכות החינוך המקומיות. צעד, שאני רואה בו כאמור הכרה ביכולתן ומסוגלותן המוכחת של הרשויות המקומיות, יחד עם מתן אמון בשדרה הניהולית. יחד עם זאת, יש להדגיש, שאין מדובר בטשטוש סמכויות או בכניסה לנעלי המדינה. נהפוך הוא. המדינה כקובעת מדיניות, וכמי שעליה מוטלת החובה לחינוך הילדים ובני-הנוער, משרטטת את הגבולות, ומאפשרת לרשויות להתנהל בחופשיות תוך התאמה לצורך, בתוכם. את שנת-הלימודים תשפ"ד פתחנו בדגש על חינוך לאחדות, ליישוב סכסוכים. פצועים, ושותתי דם מתקופת הקורונה, ומחודשים של קרע בעם, לא העלינו בדעתנו את האפשרות להתרחשותו של האסון שקרה לנו בשבעה באוקטובר. את הלבבות המדממים של כולם. שבאופן אבסורדי ולצערי לא מפתיע, איחה את כולנו לרקמה אנושית אחת. מרכז השלטון המקומי, התכנס בערב השבעה באוקטובר, ותחת שרביטו של יושב-הראש, התחיל צוות המרכז לעבוד בכל הזירות ובכל התחומים. מירב העבודה לא היתה זרה לנו, וחלקה הקשה, היה חדש לכולנו. במרכז השלטון המקומי כמו ברשויות, אימץ כל בעל תפקיד תחום נוסף, קשה מנשוא, שעסק בחטופים, בנרצחים, בנעדרים, בפינוי תושבים וקליטתם, ובמעגלי הטיפול והפגיעה.לצד מלאכת הקודש הלאומית, עבדנו יחד עם מטות המשרדים להסדרת פעולות, נהלים ותקציבים מותאמים.עבודה זו, בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך, נועדה לאפשר לרשויות המקומיות ולמנהלי המחלקות לחינוך להתפנות לטיפול במערכות העירוניות, ולתת מענים מותאמים.עיקרון העבודה של המרכז היה זהה לעבודתנו במגיפה – מהירות, הקטנת בירוקרטיה, הסדרת תקצוב, ומתן גמישות. כך, התאפשרה גמישות בשימוש בתקציבי הגפ"ן לצרכי המלחמה והחירום, התאפשר שימור כ"א לצהרונים ומתן רשת ביטחון לקבוצות שהתדלדלו, התאפשרה קליטת מפונים ומתפנים למוסדות חינוך תוך שימור תקציבים ברשויות מהן הגיעו, ותגבור הסיוע לרשויות הקולטות, ועוד. העובדה שראש הרשות יודע ומכיר את צרכי תושביו והם רואים בו כתובת, היוותה עיקרון בתקצוב הרשויות המפונות, ומתן הגמישות לשימוש בתקציבי חינוך ייעודיים אלו לטובת מתן מענים לתלמידיהן.לצד העבודה האינטנסיבית עם מטה משרד החינוך, הקפדנו במרכז השלטון המקומי לעמוד בקשר עם ראשי הרשויות המקומיות ומנהלי אגפי החינוך. להקשיב. בעיקר להקשיב, וללמוד. מבין הדברים מעוררי ההשראה, היו סיורי המטה שקיימנו ברשויות מאוימות וברשויות קולטות. שוב התחדדה החשיבות של מנהיגות מקומית המנהלת את תושביה במקצועיות וקור רוח. תחת איומי טילים, טיפול בתושבים ועובדים במעגלי הפגיעה השונים, עם כח אדם חסר, בין ניחום אבלים, ביקורי פצועים והתגייסות למען החיילים – מנהלים עיר. אחד היעדים החשובים מאין כמותם, היה החזרת מערכת החינוך לפעילות. למען הילדים, הצוותים וההורים. חזרה לצורך הבטחת רציפות תפקוד המשק.הפעלת מערכת החינוך מותאמת להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, מותאמת לחוסרי כח האדם, לאפשרויות הסעת התלמידים, שמירה על מוגנותם וביטחונם, בשעה שלמרבית מוסדות החינוך אין מספיק מרחבים מוגנים לכלל התלמידים והצוות. דילמות רבות עמדו בפני ראשי מערכות החינוך המקומיות, הקשורות לכלל הסוגיות, אבל המטרה של כולם היתה אחת – להפעיל את מערכת החינוך, ככל הניתן, ומהר ככל האפשר.הפעלת מערכת החינוך היא אבן הראשה של הבטחת תפקוד המשק, הבטחת שגרה, גם אם שונה משהכרנו. אבן הראשה היא האבן האחרונה אותה מניחים בחלקו העליון של פתח בצורת קשת. היא המקבעת את שאר האבנים לבל תתפרק הקשת. מערכת החינוך, היא היא אבן הראשה לתפקוד הפרט, המערכת, החברה והאומה כולה.מערכת החינוך היא ליבה הפועם של כל עיר, יחד, נמשיך ונפיח בה רוח וחיים.
חדשות נוספות
ראש עיריית חיפה דורש מהמדינה סיוע דחוף ושיקום נרחב בעקבות מתקפת הטילים האיראנית שפגעה קשות בשכונת נווה שאנן וגרמה לנזק כבד למאות תושבים. "מדובר בצעד חיוני להצלת חיים, שכן בניינים ישנים שאינם בטוחים עלולים לקרוס באסון הבא," אמר יהב. "אי אפשר להסתפק בתיקונים שטחיים – חייבים שיקום יסודי וביטחון אמיתי לתושבים"
ראה מידע נוסף..
בעקבות נפילת הטיל וטענות מתושבים לגבי מקלטים ציבוריים שהיו סגורים בזמן האזעקות, עיריית בני ברק בתגובה: "מציאות שבה חלק מהמקלטים מוחזקים במהלך השנה על ידי שימושים ציבוריים שונים מתואמת ומקובלת על פיקוד העורף"
ראה מידע נוסף..
בעוד שהתקיפה באיראן תוכננה לאורך שנים, הטיפול באזרחים תפס את משרדי הממשלה בחוסר מוכנות. בדיון דחוף של ועדת הפנים והסביבה בנושא טיפול המדינה והרשויות ברשויות שנפגעו, אמר יו״ר השלטון המקומי כי העלות המינימלית היומית הנדרשת לכלל הרשויות שנפגעו היא 15 מיליון שקלים. רשות התכנון: “תופרים חליפה לכל בניין”
ראה מידע נוסף..
מבצע "חזרה בטוחה" בעיצומו: טיסת החילוץ הראשונה נחתה הבוקר בנתב"ג מלרנקה. למרות ההמראה הראשונה, אלפי ישראלים עדיין ממתינים לשיבוץ בטיסות נוספות • משרד התחבורה: "המבצע מתנהל מדורג ובהתאם להערכת המצב – צפויות נחיתות נוספות כבר במהלך היום" • הציבור מתבקש שלא להגיע לנתב"ג לצורך איסוף נוסעים
ראה מידע נוסף..
מבקר המדינה סייר בפתח תקווה ובהרצליה, נפגש עם מפונים והתייחס לדוח חדש על כשלי הפינוי במלחמה: "נדרשת פעולה ממוקדת של משרד הרווחה – נעקוב אחר הטיפול באוכלוסיות אלו בפרט"
ראה מידע נוסף..
מיזם חדשני של תלמידות תיכון דרכא ליהמן, בשיתוף החווה החקלאית דימונה ובליווי אנשי מקצוע, זכה במקום הראשון בארץ בתחרות בינלאומית יוקרתית – ויוצג בכבוד מול נציגי האו"ם ברומא
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|