תל אביב מורידה את הרוכבים מהמדרכות. בקרוב תחל האכיפה
21/06/2022
נכון לעכשיו, תל אביב- יפו היא העיר עם כמות רוכבי האופניים הגדולה ביותר בישראל, בתוך כך העירייה מכשירה כבישים ושבילים רבים ייעודיים לרכיבה. כעת, יוצאת העירייה במבצע אכיפה גדול ממדים, כדי להמשיך למגר את התופעה
רוכבים בתל אביב- יפו? שימו לב - החל מבצע אכיפה נרחב ללא פשרות במדרכות, הכולל תפיסת כלים חשמליים. כמו כן, תתקיים הסברה בשבילי האופניים. המטרה: החזרת הביטחון להולכי הרגל והרוכבים והפרדת השימושים בין סוגי הדרך.
צילום: shutterstock
הפעילות החלה בשבוע שעבר -מערך האכיפה תוגבר בעשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימת אכיפה של רכיבה אסורה על מדרכות באופניים וקורקינטים חשמליים. הפעילות צפויה להתמקד בשתי פעולות עיקריות: אכיפה ללא פשרות במדרכות והסברה על שבילי האופניים. מתחילת המבצע נתפסו 51 כלים וניתנו 1,179 דו"חות על רכיבה אסורה על המדרכה. רון חולדאי: "אנחנו שמחים שהאופניים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ולכלי תחבורה שמישים וזמינים, ושהשימוש בהם רק הולך וגדל. עם זאת, מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי הרגל והן אינן הפקר." רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו
מה עוד צפוי: בליל אירועי לילה לבן (30/6) יחנך במרכז העיר פיילוט, פרי לשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, במהלכו תעמיד העירייה סימולטור לרכיבה בטוחה. בעמדה יהיו משקפי מציאות מדומה, שכל מי שייתפס בעבירה על קורקינט חשמלי, יתבקש לפנות הצידה ולהתנסות בסימולציה בארוך 5 דקות של רכיבה מתקדמת.
תאי חניה לאופנים בטיילת ת"א-יפו. צילום: נועה גוטמן
כמו ערים רבות בעולם, בשנים האחרונות מעודדת עיריית ת"א- יפו את השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי לרבות אופניים וכלים זעירים. המגמה שהחלה בשנים האחרונות התרחבה עם גידול מתמיד בכמות המשתמשים כולל קהלים חדשים שנהנים מתשתיות משופרות וניידות נוחה, זולה ומהירה. נכון לרגע זה מתבצעות בעיר כ-170 אלף רכיבות אופניים ביום, כ-25% יותר מבשנה שעברה. לאור גידול המשמעותי בהיקף השימוש, נדרשת פעולה נמרצת על מנת להבטיח את בטיחות כלל משתמשי הדרך בדגש על הולכי הרגל, כך מוסרים בעירייה. בשנת 2021 נתנו רשמו פקחי העירייה 40,484 דוחות לעבירות שבוצעו על ידי רוכבים.
לצד כל אלה, מציניים בעירייה, יש חשיבות להגברת מערך ההסברה והחינוך. השבוע, הושק קמפיין הסברה בשיתוף הרלב"ד ומשטרת ישראל, שנועד להזכיר לרוכבות ולרוכבים שכל חוקי התנועה שחלים על רכבים פרטיים חלים גם עליהם. הקמפיין הינו כלל ארצי, והוא עבר שינויים קלים כדי להתאים לקהל התל אביבי- יפואי. בין היתר, הקמפיין יכלול: שילוט חוצות נרחב, בילבורדים, סרטון הסברה, תשדירים ברדיו, מדבקות על גבי שבילי אופניים, סדנות לרכיבה בטוחה לנועד ועוד.
"אנו פועלים ביתר שאת לייצר תשתית רכיבה מופרדת שתבטיח את בטיחות הולכי הרגל ורוכבי האופניים. היקף השבילים בעיר, כ-165 ק"מ גבוה מכל עיר אחרת ואנו פועלים להרחיבו ולחבר את רשת השבילים כך שהרוכבים לא יסעו על המדרכות", אומרים בעירייה.
כבישים יעודים לאופניים בעיר
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "אנחנו שמחים שהאופניים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ולכלי תחבורה שמישים וזמינים, ושהשימוש בהם רק הולך וגדל. עם זאת, מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי הרגל והן אינן הפקר. לא ניתן להשלים עם תופעות של נסיעה פרועה ולא חוקית שמסכנת את הולכי הרגל ואת הרוכבים עצמם. כזכור, פעלתי רבות למען מתן סמכויות אכיפה נוספות ונרחבות לפקחים העירוניים מול הממשלה ואני מברך על המהלך החשוב שמאפשר משילות גבוהה יותר של הרשויות והגדלת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים במלחמה בעבירות התנועה המדוברות. עם זאת, יש לזכור שהמלאכה עדיין לא הושלמה ושיש להמשיך ולדרוש מהממשלה גם חובת ציות לפקחים וחובת התקנת לוחיות רישוי על הכלים".
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "אכיפה מאסיבית ויעילה היא מפתח חשוב להעלאת הבטיחות ברחובות העיר ואנו צריכים לוודא שהיא מתקיימת 24/7, 365 ימים בשנה. לכן, מעבר לאכיפה של הפיקוח ולמבצעי אכיפה מבורכים של המשטרה, אני דורשת רישוי לכלים דו-גלגליים כדי שתתאפשר אכיפה אלקטרונית שהיא כידוע היעילה ביותר וכן, תוספת אמצעים שיאפשרו אכיפת מהירות רכיבה ונהיגה והתמקדות בכלים לא תקניים, כולל בנקודות המכירה"
הקנס על רכיבה על המדרכה עומד על כ-250 שקלים. בנוסף, תשלום האגרה עבור שחרור כלי שהוחרם עומד על 252.5 שקלים. שחרור כלים שהוחרמו מקטין (מתחת לגיל 16) יתאפשר על-ידי הורה הקטין בלבד והחזרת כלים שנתפסו תתאפשר רק יום למחרת תשלום האגרה.
אי חבישת קסדה – קנס בגובה 1,000 ₪ רכיבה מתחת לגיל 16 – קנס בגובה 1,000 ₪ רכיבה ללא מבחן תיאוריה או אישור הכשרה – קנס בגובה 750 ₪ איסור הרכבה – קנסות בדרגות משתנות בתווך של 100-250 ₪ שימוש בשתי אוזניות בתחום שבילי האופניים – קנס בגובה 250 ₪ שימוש בטלפון נייד בתחום שבילי האופניים – קנס בגובה 1,000 ₪ רכיבה בניגוד לכיוון תמרור וחץ
שמונה חודשים לאחר ביטול ההחלטה על הקמת שדה תעופה באזור, ראשי הערים הגדולות בצפון קראו להחזיר את התוכנית, כיוון שלטענתם, השדה יסייע בפיתוח הכלכלי והחברתי של האזור. מנגד, ראשי הרשויות הקטנות מתנגדים. "ראשי הערים מעדיפים עוד חופן תשלומי ארנונה על בריאות התושבים"
חברי המועצה מבקשים כי ועדת ההשעיה תתכנס ותאריך את השעיית גנדלמן, שאמורה להסתיים בסוף חודש יולי, ומסבירים: ״אם ישוב לתפקידו, הדבר יהיה לתוך מועצה לעומתית ויפגע בתושבי חדרה״
שר התיירות, יואל רזבוזוב, ביקר בעכו וחנך את טיילת "במת הים" המערבית בעיר וכן את גן החפיר. הטקסים נערכו בהשתתפות ראש העיר עכו, שמעון לנקרי ובכירי העירייה
בעוד שבערים אחרות בארץ צצו מאהלי מחאה באין מפריע, בכיכר ספרא מערימים קשיים על הפעילים, שמבקשים להציב אוהלים בגן הוורדים שממול לכנסת. בעבר מתח בית המשפט ביקורת על העירייה: ״פוגעת באופן בלתי מידתי בזכות המחאה״
בהסתדרות המורים הודיעו על שביתה כללית עד שתוצג הצעה קונקרטית. בן דויד לליברמן: "זו שעת חירום לאומית, שב איתי מחר". ליברמן: "בלי התאמת חופשות אין טעם להסכם". שאשא ביטון לא תבקש הוצאת צווי מניעה, הנהגת ההורים שוקלת פנייה לבית הדין