|
|
|
|
|
דורון אהלי לאורך כל שנות עבודתי כאדריכל, כעובד המגזר הציבורי וכעצמאי, מולו, אני מנסה למצוא "סימנים של תבונה", רעיונות תכנוניים פורצי דרך, של חזון, של חשיבה "מחוץ לקופסה" שהגשימו את עצמם
אני פוגש אדריכלים ומתכנני ערים מצוינים אבל לדאבוני, אני מוצא בעיקר בינוניות, תוצר הגעה ל"הסכמה", לפשרה. רוב הפרויקטים הם סוג של: More of the same יותר מאותו דבר. אין בהם העזה של ממש, או שינוי בחשיבה בהגדרת המטרה, או ביעדים להגשמתה. דורון אהלי מהדהד באוזני קולו הצווחני משהו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ בהרצאה שהעביר בטכניון:"חזון, אינו נבואה, הוא אינו רומז על מה שעתיד להיות אלא, על מה שראוי לו להיות" ואז, בטון רגוע וכמעט אבהי הוא אמר: "אם תתכננו את הפוטנציאל לעתיד בצורה ראויה, אז כשתגיעו לשם, לעתיד, הוא יהיה ראוי לכם".איפה איבדנו את זה ? להיכן נעלמו הרעיונות השונים, המיוחדים והתעוזה לחשוף ולהגשים אותם? האם ההתנסות מול הבינוניות והרגולציה גורמת לאימפוטנציה? שמקצצת את הכנפיים איך יתכן שבמאה ה- 21, תכנית מתאר לחוף ים של עיר "על הים" מאפשרת להקים בחוף סוכות הצלה, סככות הצללה, מלתחות וקיוסקים? במקום עיר הגולשת לים ונוגעת בו.
תרשים המתאר עיר חוף חצויה והמאמץ התכנוני לאחד אותה
איך יתכן שהמתח שבין העיר והים לא מוליד ביניהם רומן מגעים פתלתל עם חיבורים רבים כמו שאנחנו רואים בכל ערי החוף בעולם? איך יכול להיות שקו החוף הפך לקיר וירטואלי, המונע העזה ומחשבה ולא לחיבור-מיזוג של עיר וים לנקודת זינוק ופריצה פנימה ליצירת אי של דמיון, או אולי אף אי אמיתי למימוש? (כמו בדובאי, בחריין ואוסקה) איך יתכן שכל הערים שלאורך כביש חיפה - תל אביב ודרומה נחצות בטבורן על ידי עורקי תחבורה ותשתית ההולכים ומתעבים באמצעות מתכננים מטעם ה"מדינה", שאדישים לתמצית מהותן, ליצירת "עיר מערב" – נהר סמבטיון תחבורתי – בלתי עביר ו"עיר מזרח" הנפרדות בתפקודן, כישויות עצמאיות?האם אין אף אחד מבין מקבלי ההחלטות שמסוגל לומר די, תכניסו את כל התשתיות למנהרה ותנו לשריג העירוני לחבר בין העיר המערבית למזרחית לכדי אורגן אחד? לעתים מזומנות אני צועק וקולי לא נשמע כותב ומגלה שכלל אינני מובן, הופך במידה רבה לאלתרואיסט בעיניים של בעלי התפקידים. הסתבר שלי כבר אין מה לחדש להם הם הרי יודעים טוב יותר, יש להם ניסיון הניסיון והידע שצברתי שוב אינם נחשבים.
תרשים המתאר עיר חוף חצויה והמאמץ התכנוני לאחד אותהובכל זאת, אני ממשיך לנסות, אומר לעצמי: "ואף על פי כן נוע תנוע" (גלילאו) כי "החזון הראוי" עתיד להתממש וגם אם יתעכב מעט, בוא יבוא.
חדשות נוספות
אושר מתן תוקף לתוכנית המתאר לעיר נשר. התוכנית כוללת תוספת דירות להיקף אוכלוסייה של 67,400 תושבים, מרכז עסקים חדש, הקמת מוקדי תיירות ותחנת רכבת חדשה
ראה מידע נוסף..
לדברי הסתדרות המורים, הגנים שלא יפתחו בשנה הבאה הם: סתוונית, נרקיס, הניה, גולן, ברבור, קוקיה, כרמים, נחל, מלון, צליל, שיר, יסמין, חלילית, דבש, תפוח. בעירייה מכחישים וטוענים: "אין קשר למחסור בגננות - זה בגלל הילודה הנמוכה"
ראה מידע נוסף..
בניין מגורים ברחוב אבן גבירול 2 בחולון, שהיה ריק מיושביו, הוכרז לפני זמן קצר על ידי עיריית חולון כמבנה מסוכן
ראה מידע נוסף..
מחלוקת בין מועצת להבים לרכבת ישראל על תחזוקת וניהול חניון הרכבת ביישוב, הובילה לחסימתו על ידי בטונדות. המועצה הסירה את החסימה. הרכבת: "פעולה חד צדדית"
ראה מידע נוסף..
מיזם ראשון להתחדשות עירונית בקריית-שמואל אושר למתן תוקף. המיזם ברחוב אריה לוין 14-18, כולל חיזוק 5 מבנים קיימים והוספת 80 יחידות דיור נוספות
ראה מידע נוסף..
לאחר מאבק ארוך בין שתי המועצות, הכריעה שקד כי כ-900 דונם יועברו ליקנעם. ראש העיר, סימון אלפסי: ״היום הבטחנו את עתידה של העיר לעוד שנים רבות״
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|
|