|
|
|
|
|
הפצצה המתקתקת - אי שוויון מגדרי
|
|
אי מיצוי הפוטנציאל התעסוקתי של נשים גורם להפסדים של כ- 80 מיליארד שקל למשק הישראלי. תעסוקה לא שיוונית הינה תופעה חברתית כלכלית מורכבת בעלת השלכות רבות לא רק במישור הכלכלי, אלא גם במישור החברתי. פערי שכר, חוסר מיצוי פוטנציאל, תעסוקה וייצוג יתר של נשים בענפים בפריון נמוך ובשכר נמוך הם פנים מגוונות של תופעה זו
עלאא ריאן, כלכלן, רו"ח ועו"ד (M.A), שותף בכיר בפירמת עורכי דין ויינברגר ברטנטלהתבוננות מקרוב על אי שוויון מגדרי בתעסוקה ובשכר בשלטון המקומי חושפת קשיים ייחודיים ומגמה מדאיגה בסקטורים הנתפסים כנשיים. מחד, תעסוקה לא שוויונית, מגיסא, קושי במתן מענה הולם לביקוש במקצועות כדוגמת הטיפול בגיל הרך בשל היותם בלתי אטרקטיביים ובצדם שכר נמוך. כתבה זו תשפוך את האור על סוגיה זו בדגש על מקצוע הסייעות כמקרה בוחן. עו"ד ורו"ח עלאא ריאן פערי שכר מגדריים-נתונים ומגמות שיעור התעסוקה של נשים בגילאי העבודה העיקריים עמד ב-2019 על 76%, לעומת 84% באוכלוסיית הגברים. על אף הפער שעדיין קיים בשיעור התעסוקה בין גברים לנשים, מהשוואה בינלאומית נראה שמצבה של ישראל בשיעור התעסוקה של נשים הוא יחסית טוב. לעומת זאת, הפער בשכר החודשי בין עובדים לעובדות הוא מהגדולים במדינות ה-OECD, ועומד על כ-22% .המחקרים מצביעים על 3 סיבות מרכזיות לפערי השכר:- בידול תעסוקתי רוחבי - נשים מרוכזות במספר מקצועות קטן יותר מגברים, וסובלות מייצוג חסר בתחומי תעסוקה עתירי שכר.- בידול תעסוקתי אנכי – נשים בכל הענפים סובלות מייצוג יתר בדרגות זוטרות ומייצוג חסר במשרות בכירות בכלל, ובמשרות ניהול בפרט.- היקף שעות עבודה - נשים בממוצע עובדות פחות מגברים, גם כאשר מדובר במשרה מלאה. משתנים אלו משפיעים גם על המשק בכללותו, ולא רק על שכר נשים באופן ישיר. כשל השוק העיקרי הוא בהקצאה תעסוקתית (Matching) - ייצוג החסר של נשים במקצועות מסוימים, ובפרט במקצועות בעלי ביקוש גבוה לעובדים או לבעלי מיומנות גבוהה, מהווה הקצאה לא יעילה של כישרונות ופוגע בפריון.מחקר של הכלכלן הראשי ב 2016 מצא כי צמצום פער השכר המגדרי יעלה את התוצר הלאומי הגולמי ב 7%, שווה ערך ל 82 מיליארד שקלים. מחקרים אחרים מצביעים כי ללא התערבות בפער הוא צפוי להצטמצם רק בעוד 70 שנים ועל כן יש להקדים ולפעול באופן אקטיבי לצמצומו. לצד אתגרים ייחודיים לאוכלוסיות השונות, ישנם גם מאפיינים תעסוקתיים וחסמים משותפים לכלל אוכלוסיית הנשים:• איזון בין הורות לעבודה: בקרב נשים, אמהות הינה פקטור בעל השפעה על איכות התעסוקה והיקף המשרה ואף על יציאה לעבודה עבור עובדות בשכר נמוך. בנוסף, מספר שעות העבודה הגבוה וחוסר במודלים של העסקה גמישה מהווה אתגר נוסף בפני איזון הורות/פנאי-עבודה.• חסמים תרבותיים: הבניות והטיות חברתיות בצד ההיצע מגבילים את היציאה לעבודה, את הבחירה האופטימלית במקצוע, את קידום השכר או הדרגה ואת ההשתלבות בענפי עתירי שכר, ויוצרים בין היתר ריכוז נשים במקצועות עם שכר נמוך יחסית לכל רמת השכלה.• חסמים תרבותיים וארגוניים בצד הביקוש: ובכלל זה תרבות ארגונית שאינה ידידותית לנשים בענפים עתירי שכר, המגבילה את השתלבותן וקידומן בענפים אלו וכן בתפקידים טכנולוגיים או "גבריים".ועדת תעסוקה 2030 החליטה לראשונה לקבוע יעד ממשלתי לאיכות תעסוקה לנשים, לפיו השכר החודשי של נשים בגילאי 25-39 יעלה ב-2.6% לשנה בממוצע עד 2030. מדובר ביעד חדשני ושאפתני ובשל גודל האוכלוסייה וגיוונה העמידה בו היא מאתגרת במיוחד. הוועדה המליצה על מספר כיווני פעולה ראשוניים וביניהם הכוון תעסוקתי לפני, במהלך ולאחר הלימודים. במהלך 2021 יעד זה התקבל כהחלטת ממשלה מספר 198. נשים בשירות הציבורי-תמונת מצב ופערים מגדריים במשרדי הממשלה יחס המשרות הבכירות גבוה יותר בקרב גברים לעומת נשים ועומד על 2 נשים לכל גבר. במערכת החינוך הממשלתית גברים מהווים פחות מ-15% מעובדי ההוראה, לעומת זאת, הם מהווים יותר מ-30% מהמנהלים .מערכת החינוך הממשלתית הינה אחד מהמעסיקים הגדולים ביותר במשק וכוללת מעל 135,000 עובדות ועובדים המועסקים ישירות ע"י משרד החינוך.גם במשרדי ממשלה - נשים עובדות בממוצע פחות שעות נוספות מגברים. האפקט משמעותי במיוחד בסקטורים בהם נהוג לעבוד שעות נוספות רבות – בפרט במערכת הבריאות. לדוגמה, ניתן לראות כי רופאים מקבלים כ-3,800 שקלים יותר מרופאות על רכיבי עבודה נוספת (כוננויות, תורנויות, שעות נוספות). חשוב לציין כי רופאים בתפקידי ניהול זכאים למכסה מוגדלת של כוננויות, אשר נמנות עם רכיבי העבודה הנוספת; רופאים גברים משתלבים בשיעור גבוה יותר בתפקידי ניהול ביחס לנשים, ולכן מקבלים יותר תשלומים בגין כוננות.Zoom in על נשים בשלטון המקומי לפי נתוני דוח הממונה על השכר משנת 2019, פערי השכר בין גברים לנשים ברשויות המקומיות לא הצטמצמו בחמש השנים האחרונות, ועמדו בשנת 2019 על כ-23%.פערי השכר בין כלל הגברים והנשים, החל בעובדי דירוג ועד בעלי תפקידים בכירים בשלטון המקומי, נובעים במידה רבה מהבדלים במקצועות ובחלוקה לרובדי שכר. גברים משתכרים בממוצע בחודש כ-1,160 ש״ח יותר מנשים עבור עבודה נוספת. פער דומה קיים ברכיב השכר המשולב ואלו נובעים בין היתר מהבדלים בתחומי העיסוק וותק במשרה. שיעור הנשים המועסקות כבעלות תפקידים או מקבלות שכר גבוה בשלטון המקומי עלה בכ-10% בעשור האחרון. עם זאת, ברוב מוחלט של תפקידי הניהול מועסקים יותר גברים מנשיםסייעות וטיפול בגיל הרך ברשויות המקומיות-תמונת מצב, ביקוש ואתגריםנקודת מבט ענפית על סוגיית תעסוקת הנשים מצביעה לא רק על קיומן של פערי שכר במגזרים / סקטורים השונים אלא גם על מקצועות הנתפסים כנשיים, המאופיינים בשכר נמוך ואולי אף בפריון נמוך דוגמת מקצוע הטיפול בגיל הרך. קיים קושי בגיוס עובדות מתאימות לתחום הטיפול בגיל הרך בשל היותו לא "אטרקטיבי" עם תנאים ושכר שאינם הולמים את הציפיות של מחפשי העבודה. כתוצאה מכך, מסתמנת נטישה גדולה של נשים את המקצוע שעלולה להעמיק את הקושי של הרשויות במציאת סייעות מתאימות.השלטון המקומי הוא אחד המעסיקים הגדולים של הסייעות, (מעל 40,000 סייעות). מאז רפורמת "הסייעת השנייה" בשנת 2015 שחייבה העסקת שתי סייעות בכל גן ילדים, מספר הסייעות שמעסיקות הרשויות המקומיות גדל עוד יותר. באזור המרכז, הקושי בגיוס אף גדול יותר ושיעור התחלופה בקרב הסייעות מן הגבוהים בקרב עובדי המגזר הציבורי כולו. המחסור החמור בסייעות מוערך ביותר מ-20% במצב תמידי !בכמה רשויות נמצא כי שיעור ההיעדרויות של סייעות הגנים גבוה משיעור ההיעדרויות של יתר העובדים ברשות. חלק מהרשויות מחזיקות במאגר סייעות מחליפות המהווה נטל תפעולי וכלכלי על הרשות. לדוגמה, אחת העיריות דיווחה כי מחלקת גני הילדים מתמודדת בכל יום עם 50-70 מילויי מקום והחלפות. להיעדרות מוגברת יש השלכה גם על הרצף החינוכי בקרב הילדים. ההשלכות הן אף חמורות במיוחד כשמדובר בסייעות לתלמידי חינוך מיוחד.כאמור הסייעות מוגדרות עובדות הרשויות המקומיות, ותנאי העסקתן מוגדרים בחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות. שכר הסייעות בגני טרום-חובה וחובה מועבר ממשרד החינוך לרשויות המקומיות ונקבע על-פי ההסכם הקיבוצי שבתוקף. משרד החינוך מעביר לרשויות את שכר הסייעות לגננות על-פי עלות משרה ממוצעת המתואמת עם השלטון המקומי.בחוזר מנכ"ל מרכז השלטון המקומי משנת 2001 צוינו דרישות התפקיד של סייעות בגני-ילדים אשר אושרו על-ידי משרד החינוך והשלטון המקומי, ונקבע כי סייעת בגן תהיה בעלת 12 שנות לימוד לפחות, נוסף על קורס להכשרת סייעות. עוד נקבע בחוזר כי רשות מקומית תוכל להעסיק סייעת חדשה בעלת 12 שנות לימוד שתתחייב לסיים את קורס ההכשרה בהצלחה בתוך השנתיים הראשונות לעבודתה.שכרן ותנאי העסקתן של הסייעות מבוססים על חוקת העבודה בשלטון המקומי ועל הסכמי השכר לעובדי הדירוג המנהלי, שעליהם חתם השלטון המקומי לאורך השנים. מתוך הבנה כי מדובר בתפקיד בעל מורכבות, במסגרת הסכמי שכר שנחתמו בשלטון המקומי במרוצת השנים, אימץ הממונה על השכר מדיניות תעדוף לסייעות והן קיבלו תוספות שכר נפרדות, כגון תוספת בגין יום חינוך ארוך (יוח"א), תוספת ענפית בשיעור 10% ועוד תוספת בשיעור 12.5% לסייעות בחינוך המיוחד, תוספת שקלית משמעותית לקייטנות.בכוונת מרכז השלטון המקומי והממונה על השכר להעלות את שכר הסייעות בשנים הקרובות בעוד כ-4,000 ₪ לחודש. עמדתי היא כי לשלם את התוספת באופן מותנה ומדווח ולא כתוספת שכר קבועה. מחצית ממנה תשולם כפיצוי על אי היעדרות וללא איחורים של הסייעת ומחצית התוספת צריכה להיות משולמת כנגד עבודה בימים ארוכים (יום חינוך ארוך בפועל).ידוע כי הרשויות המקומיות לא תמיד מיישמות את הנחיות מרכז השלטון המקומי באופן אחיד ויש שונות בקרב הרשויות והבדלים ניכרים בתנאי העסקה של סייעות, ובכלל זה בהיקפי המשרה. לטענת מרכז השלטון המקומי, השיפוי המתקבל ממשרד החינוך הוא לפי שיטת ממוצעים ואינו בהכרח משקף את השכר המשולם בפועל לסייעות על-ידי הרשויות המקומיות לפי ההסכמים הקיבוציים. עוד צוין כי השכר המשולם בפועל לסייעות גבוה מהשכר שמשרד החינוך מתקצב. -כל קטע זה בירוק למחוק במחקר שנבדקה בו תרומת קורסי ההכשרה לסייעות והשפעתם על איכות עבודתן בכל הקשור לעבודה עם הילדים ושיתוף הפעולה עם הגננת צוין כי "תמיכתו של משרד החינוך בהכשרת הסייעות איננה שלמה".מקור הבעיה הוא מבני, כלומר משרד החינוך איננו אחראי אדמיניסטרטיבית לעבודת הסייעות, לכן הוא אינו מתייחס לצרכים שלהן בתוכניות העבודה שלו. עוד צוין במחקר כי בלי שיתוף של אנשי משרד החינוך בהכשרת הסייעות, ההכשרות לא יתאימו לדרישות משרד החינוך, ובלי שיתוף הגננות בתהליך ההכשרה היוזמות שהסייעות מביאות מהקורס לא יתקבלו בגן.סיכום וקריאה לפעולה על קובעי מדיניות ופעילים במגזר החברתי וכן במגזר העסקי לתת קשב ולקדם מענים וכלי מדיניות לטיפול באתגר פערי השכר המגדריים: כלי מדיניות המתמקדים במשפחה- צמצום חסמים שנובעים מקונפליקט עבודה-משפחה; בצמצום חוסר האיזון בין גברים לנשים במחויבות כלפי הטיפול במשפחה; חופשת הורות, סבסוד מסגרות לילדים בגיל הרך וזכאות להסדרים של עבודה גמישה. כל זאת, במטרה לסייע לנשים לשלב בין עבודה לאימהות, ולעודד אבות לקחת חלק פעיל יותר בטיפול בילדים ובמשק הבית.כלי מדיניות המתמקדים במעסיקים - צמצום אפליה על רקע מגדרי ובידול אנכי באמצעות שינוי מנגנונים ותהליכים ארגוניים הפועלים כחסמי תעסוקה בפני נשים. כלים אלה כוללים שקיפות בשכר, העדפה מתקנת ומכסות ייצוג הולם, תמריצים כלכליים, תעודות הוקרה ותחרויות יוקרתיות ושינוי תרבות ארגונית.כלי מדיניות המתמקדים בפרט - שילוב בשוק התעסוקה, בפיתוח ההון האנושי ובמתן סיוע למובטלים לחזור לשוק התעסוקה. מגוון הכלים בקבוצה זו כוללים סיוע בשילוב בתעסוקה, הכשרות מקצועיות והקניית כישורים, הנחיה וליווי (מנטורינג), מודלים לחיקוי, נטוורקינג ותמריצים כלכליים לפרט, לרבות סבסוד שכר והטבות מס. על פי רוב, הכלים הם שירות המוצע על ידי המדינה או ארגוני מגזר שלישי, והמימוש שלהם הוא וולונטרי. אחת הדרכים המוצעות להתמודדות עם אתגר המחסור במטפלות ועם אתגר "נטישת" המקצוע הזה על ידי נשים, הינה השקעה בהפיכתו למקצוע אטרקטיבי ואיכותי. על פי דו"ח שארגון ויצו הוציא לאחרונה, מוצע לעצור את ההגירה על ידי חיזוק המקצוע, שיפור תנאי השכר ותנאי ההעסקה, ועל ידי הכרה כי מדובר במקצוע חשוב ביותר למשק ולחברה, בטווח המיידי והרחוק.יש לבחון מחדש ולהסדיר את מעמדן של הסייעות ולטפל בנושאים כגון: שינוי תדמית ומיתוג, תנאי כניסה למקצוע, הכשרה והתמקצעות לאורך הקריירה, הגדרת משרה מלאה לסייעת, מנגנון שכר ותגמול משתנה גבוה יותר, אופק תעסוקתי (ואופק קידום) חופשות ועוד.
חדשות נוספות
שמונה חודשים לאחר ביטול ההחלטה על הקמת שדה תעופה באזור, ראשי הערים הגדולות בצפון קראו להחזיר את התוכנית, כיוון שלטענתם, השדה יסייע בפיתוח הכלכלי והחברתי של האזור. מנגד, ראשי הרשויות הקטנות מתנגדים. "ראשי הערים מעדיפים עוד חופן תשלומי ארנונה על בריאות התושבים"
ראה מידע נוסף..
חברי המועצה מבקשים כי ועדת ההשעיה תתכנס ותאריך את השעיית גנדלמן, שאמורה להסתיים בסוף חודש יולי, ומסבירים: ״אם ישוב לתפקידו, הדבר יהיה לתוך מועצה לעומתית ויפגע בתושבי חדרה״
ראה מידע נוסף..
שר התיירות, יואל רזבוזוב, ביקר בעכו וחנך את טיילת "במת הים" המערבית בעיר וכן את גן החפיר. הטקסים נערכו בהשתתפות ראש העיר עכו, שמעון לנקרי ובכירי העירייה
ראה מידע נוסף..
במסגרת פיילוט של המוסד לביטוח לאומי נפתח בחיפה מרכז בו יתנהלו במקום אחד הרופאים והוועדות הרפואיות
ראה מידע נוסף..
בעוד שבערים אחרות בארץ צצו מאהלי מחאה באין מפריע, בכיכר ספרא מערימים קשיים על הפעילים, שמבקשים להציב אוהלים בגן הוורדים שממול לכנסת. בעבר מתח בית המשפט ביקורת על העירייה: ״פוגעת באופן בלתי מידתי בזכות המחאה״
ראה מידע נוסף..
בהסתדרות המורים הודיעו על שביתה כללית עד שתוצג הצעה קונקרטית. בן דויד לליברמן: "זו שעת חירום לאומית, שב איתי מחר". ליברמן: "בלי התאמת חופשות אין טעם להסכם". שאשא ביטון לא תבקש הוצאת צווי מניעה, הנהגת ההורים שוקלת פנייה לבית הדין
ראה מידע נוסף..
|
|
|
|
|
| |
|